לתרומות לחץ כאן

הקמת מצבה בתוך השבעה

שאלה:

כבוד הרב אימי נפטרה וכשעלינו לבת עלמין בסיום השיבעה גילתי שהקבלן של המצבה שם בטון בזמן השבעה אני הבנתי מההלכה שאסור לעשות כלום עד סיום השבעה מאחר שיש 7 מקיפים וזה מונע מלהיכנס מה עלי לעשות זה ממש העיק לי שראיתי ויאם יש להקל בזה מאחר ששמים מעל מצבה ואם זה לא צער לנפטר

תשובה:

שלום וברכה

הקפידה שמצינו היא לגבי המצבה, שאותה לא עושים עד השלושים, ולכל הפחות עד לאחר השבעה, כמובא בס' נגיד ומצווה על פי האר"י בשער המצוות דף י ע"א, אבל לגבי היציקת בטון, אף שאכן המנהג הוא שלא לעשות זאת עד לאחר השבעה, אינני חושב שיש בכך הקפדה על פי סוד. הטעם באר"י הוא שהציון על הקבר הוא כעין כסא ומושב לאורות המקיפים, והם לא נשלמים עד לאותו הזמן, וזה מדבר על המצבה עצמה.

בשורות טובות ושלא תדעו צער.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. כדאי לעיין בקונטרס היחיאלי לרבי יצחק אלפיה זצ"ל שכותב מצד הסוד, שכדאי להקים את המצבה ביום השביעי דווקא. (סימן כ"ט)
    ואלו דברי קדשו: "נתינת המצבה יום השביעי לא יאוחר. והטעם כי בגמר הסתלקות המקיפים אז הנשמה תלך לה לגן עדן העליון, והרוח לגן עדן התחתון והנפש תנוח ותשב על המצבה. (כנזכר בזוהר פרשת לך לך דף פ"א, ופרשת תרומה דף קמ"א) ולזה נקראת המצבה "נפש"….
    ולא הבנין הוא העיקר כסברת אניני הדעת, אלא העיקר הוא המצבה, האבן הניתנת ביום השביעי אע"פ שהיא קטנה,(אך לא יותר מידי, אלא כשיעור שיוכר בה צורת מצבה), כי ח"ו בלעדי זה הנפש לא תמצא לה מנוח ומרגוע, ותשוטט בעולם ויהיה לה צער גדול מאוד בלי שום מנוחה, ותוכל לגרום היזק לה ולהחיים, ואפילו למי שבדעתו לבנות לאחר זמן, כשיהיה בידו היכולת, בכל זאת לא יצער נפשות מתיו, אלא ביום השביעי ממש, בצאתו מהאבלות יתן המצבה וכו'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל