לתרומות לחץ כאן

הכנסת לח מבושל שנצטנן לכלי שני יד נכוית בו

שאלה:

בס"ד
מסקנה מלימוד הארחות שבת (פרק א') לשיטתם מותר להכניס לח מבושל כל צרכו שנצטנן אף כאשר חחומו הוא 'יד נכוית בו'. האם המסקנה נכונה?
ידוע לנו שבסעיף מה נכתב: "דבר לח שהתבשל והצטנן מותר ליתנו בכלי שני…" ובהערה קלא' הוסיפו: "משנ"ב..וטעמו כיון שאיסור בישול בדבר לח שהצטנן שנוי במחלוקת, לכן יש להקל לגבי איסור בישול דרבנן, ויל"ע אם המשנ"ב יקל בזה אף באופן שהיד נכוית במים שבכלי שני…" שמכאן נראה כאילו אין הכרעה ב'יד נכוית בו'. אך בהערה מאוחרת יותר (קמ') כותבים: "ויל"ע מה דינו של דבר לח שנתבשל והצטנן, האם מחמירן בו בכלי שני שיד נכוית בו, ולכאורה מסתבר להקל בזה כיון שברוב הפוסקים משמע שלא חששו כלל לחומרא זו דיד נכוית בו, וכך נראה מדברי המשנ"ב… שהתיר נתינת תמצית תה לתוך כוז שנתמלאה מהמיחם הרותח ולא חשש להא דיד נכוית בו".
ומשני אלה השאלה: אם לומדים מסיקים שמותר לשיטתם לתת לח מבושל שנצטנן בכלי שני שהיד נכוית בו (למשל להוסיף חלב מפוסטר לכוס נס קפה שעשויה להיות יד נכוית בו') אז הם מסיקים מסקנה נכונה?

תודה ותבורכו

תשובה:

אכן הם מצדדים להקל בזה. ונראה שכך מנהג העולם, אף שיש מחמירים להעביר לכוס שלישי ששם רבים סוברים שגם לדעת החיי אדם אין חשש, אפילו שהיד נכוית בו.

שבת שלום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל