לתרומות לחץ כאן

האם מותר לעשות מערום סירים בשבת?

שאלה:

שלום כבוד הרב יש לי שאלה
שמעתי שסיר נחשב מוקצה בשבת ושאסור לשים ביום שבת כלי מוקצה על כלי שמלאכתו להיתר כי זה מבטל את הכלי והופך אותו לבסיס לדבר האסור
האם ביום שבת מותר לשים סיר על גבי סיר בצורה של מגדל [4 סירים אחד על השני] במקרה שזה תופס הרבה מקום או שיש בזה גרימה לבסיס לדבר האסור
והאם מותר ביום שבת להוציא סיר מתוך קערה שנמצאת בכיור כדי לשטוף אותה כי הבנתי שיש דבר כזה שזה בסיס לדבר האסור מצד שני אפשר להזיז כלי שמלאכתו לאיסור בשביל מקומו ובעיקרון צריך את המקום של הסיר הזה
ועוד שאלה אם ביום שבת יש סיר ריק ואישה מחליטה לשים שם פרי האם מותר לסחוב את הסיר עד למקום מסויים
ועוד שאלה שלא קשורה כל כך בן אדם שלא לומד כל היום הבנתי שבילקוט יוסף כתוב שבן אדם שלא אברך שיש לו 4 שעות יש לו ללמוד בזמן הזה הלכה [וגם מוסר] האם יש טעם שילמד גם 2 משניות כל יום בשביל ידע כללי?
ואם אדם לומד 2 הלכות ו4 שעות שומע שיעורי מוסר יוצא ידי חובה?

תשובה:

שלום וברכה

לגבי השאלה הראשונה לא שייך כאן דין בסיס לדבר האסור כיון שהכל מוקצה באותה מידה, ומותר לערום את הסירים לצורך מקומו כמו שציינת בהמשך השאלה.

למעשה נהגו להתיר להניח כלי שמלאכתו לאיסור על כלי שמלאכתו להיתר כמו בסיפור של הקערה, כיון שאינו מבטל את הכלי התחתון היות ותמיד מותר יהיה להרים את הסיר לצורך הקערה משום שזה לצורך מקומו, ראה רשב"א ובעל המאור שבת קנד ב ותהילה לדוד רסו ז.

לא יועיל להניח פרי בסיר, זה חסר משמעות.

הדרך בלימוד לעשות מה שיועיל לו להתקדם בידיעותיו ובהבנתו, לכן חשוב להקדיש את רוב הזמן ללימוד הלכה וגמרא ורק מעט מהזמן ללימוד המוסר. בודאי מותר ללמוד משניות, זה גם מרחיב את הידיעות.

בהצלחה ושבת שלום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל