לתרומות לחץ כאן

ההבדל בין שכיר יום לקבלנות בשבת

שאלה:

שלום לרבנים 1 למה נאמר אין בנין בכלים הרי זה ממש דומה לבנין במחובר אז לפחות שיהיה תולדה כדוגמת חיתוך ירק לטוחן אם כן למה אומרים אין בנין בכלים? 2 הגמרא בתענית דף יח הבנתי שלא מתענים ומספידים בט בניסן עד סוף מועדא דהינו כא בניסן ואני שואל למה לומר עד סוף מועד תשאל עד מועד שהרי ודאי לא מתענים ומספידים במועד? 3 למה במקום הפסד התירו רק על ידי קבלנות עם גוי בשבת ואילו בשכיר יום ממש אסור {סי רמד ביה"ל ד"ה דבמקום}? תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

  1. לא עלינו ההגדרה מה נקרא תולדה ומה לא… הדמיון בין טחינה של חיטה לירק הוא גדול מאוד, אבל בנין באופן מהותי הוא בקרקע, בכלי זה נקרא "מתקן מנא" או מכה בפטיש" שזה גם מלאכות אבל אחרות.
  2. לא הבנתי את הקושיה. אמרו את הדין כפי שהוא, איזו קושיה היא שדוקא יעלימו את הדין כי אתה מבין אותו מעצמך…
  3. הרעיון בקבלנות הוא שבעצם הפועל בוחר מרצונו לעשות בשבת, אתה מרשה לו לעשות גם בחול, ונמצא שהוא עושה זאת לצורך עצמו ואינו שליח שלך, וכל הבעיה זה רק מראית העין, אבל בשכיר יום הוא שליח שלך ממש ועושה בשבת עבורך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל