לתרומות לחץ כאן

מדוע תפילותיי אינן נענות? האם אני יהודי?

שאלה:

תמיד הייתי בחור מאמין שומר שבת מניח תפילין באמת עושה מה שאני יכול למרות שקשה בגלל הסביבה שלא שומרת באמת שאני חושב שהייתי לא צדיק גדול אבל עשיתי משהו למרות זאת אני רק רואה שהאמונה שלי רק עיכבה אותי בחיים ולא קידמה ועזרה אנשים אחרים מצליחים ואני מאחור אני כבר שנה וחצי לא דתי ובאמת חושב שכול התפילות שלי לא התקבלו בגלל שאני לא באמת יהודי ועכשיו לשאלה שלי איך אני יכול לדעת שאני יהודי באמת מלפני 500 שנה אולי קרה משהו אני לא יהודי?

תשובה:

שלום רב ידידי,

התסכול שלך נובע מובן לפי תפיסתך איך שאתה תופס את היהדות וקיום המצוות. כלומר אם אתה מתאמץ ועושה את מצוות הבורא מדוע הוא לא מעניק לך את מה שאתה חושב שמגיע לך?! ועד כדי כך אתה בטוח תפיסת עולמך עד שאתה מערער על יהדותך ומגיע למסקנה זו משום שאם לא כן מדוע בורא עולם לא מקבל את תפילותיי?!

חשיבה זו אינה נכונה כלל. אנו מחוייבים במצוות הבורא משום שנולדנו יהודים ויהודי מצווה על קיום המצוות, בין אם הוא רואה את השכר שלו בעולם הזה ובין אם לאו. משה רבינו כבר שאל את הקב"ה "מדוע צדיק ורע לו, רשע וטוב לו" כלומר, מדוע אנו רואים צדיקים שרע להם ומאידך רשעים שטוב להם, ולכן הוא שאל את הקב"ה "הודיעני נא את דרכיך"? כיצד אתה מנווט את העולם. ועל שאלה זו אומרים חז"ל שמשה רבינו לא נענה. כלומר, אנו לא יודעים את דרכיו של הקב"ה מדוע כאן בעולם הזה יש צדיקים שרע להם ורשעים שטוב להם. ברור שבעולם הבא אדם מקבל את שכרו בדיוק לפי מעשיו. אבל בעולם הזה המצב הוא ממש לא כך. ברור שאנו מתפללים לבורא עולם שיעזור לנו. בכל יום שלש פעמים בשמונה עשרה ישנם הרבה ברכות הנוגעות ישירות אלינו, ברך עלינו וכו, רפאינו, שמע קולנו וכך הלאה. וברור שהתפילה אינה חוזרת ריקם. אבל לא תמיד אנו רואים את השכר. ובנוסף, לפעמים אתה סבור שטוב לך להתקדם בעבודה. ובורא עולם חושב שזה לא טוב לך מכל מיני סיבות. אני כותב את כל זה בקצרה אבל הרעיון ברור אנו באנו לעולם כדי לקיים את מצוותיו בלי כל תנאים.

לעצם שאלתך, ברור שאתה מוחזק יהודי אמא שלך מוחזקת כיהודיה אין סיבה לחשוב שמא לפני 500 שנה מישהי שאינה יהודיה חדרה למשפחתך. כך מושתת החזקה. ולכן אין כל ספק ביהדותך.

אגב, היום ניתן לערוך בדיקות יהדות, לזיהוי המקור היהודי שלך באמצעות הדנ"א שלך (יש מכון שעוסק זיהוי יהדות באמצעות דנ"א – מכון סימנים). לא לכל אוכלוסיות היהודים את מתאים. כלומר, לא כל אוכלוסיות היהדות מזוהות באופן מוחלט, אבל באופן כללי, ניתן לזהות יהדות באמצעות דנ"א. אלא שאצלך זה לא לגמרי נכון. כי אם אתה מוחזק כיהודי, אפילו אם הדנ"א המיטוכונדרי (החלק שעובר בתורשה אימהית) מזוהה יותר כלא יהודית, עדיין אתה יהודי כשר כי במקרה זה החזקה תקבע שאכן חדרה למשפחתך אמא אחת שאינה יהודיה אבל כנראה שהיא עברה גיור, כך פועלת החזקה.

הרבה הצלחה

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל