לתרומות לחץ כאן

להפקיר או לקנות מוניטין

שאלה:

שאלה:
שלום וברכה
יש נושא ידוע זכיות יוצרים אם יש בעלות עליהם
יש שסוברים שלא ויש סוברים שכן [ראיתי בספר עמק המשפט זכיות יוצרים שהוא מאריך בזה וסובר שכן יש בעלות רק שאי אפשר להקנות לאחרים]
הנה כל חנות או ביזנעס בלי לדבר על הקרקע והכלים עצם החנות לדוגמא מרפאת שיניים ששוכר דירה ועשו שם מרפאה ויש שותפים או בעלים אחד על המרפאה הנה איך מוגדר המרפאה האם זה שייך למחלוקת הנ”ל
או שזה לכו”ע יש בו בעלות כמו בחפץ ואם כן אז למה?
הנה שאלה זו ודאי צריך להיות דוגמא בפוסקים בתשובות אחרונים שהרי דברים כאלה יש בעולם לא מהיום

תודה רבה

תשובה:
שלום וברכה,

אתה מתכוון לשאול על ‘מוניטין’ שיש לבעל העסק, האם חל בעלות על כך, והאם מותר לאחד להשתמש במוניטין של חברו. ראה שו”ת דברי מלכיאל ח”ג סימן קנז שדן על אחד שקיבל רשיון מהממשלה לשווק מים מתוקים, ובא חברו והקים מפעל כמותו ומשווק מים תחת הרשיון של הראשון, ואסר הדברי מלכיאל משום שפוגע בסחורה שלו. ולמרות שלא לקח שום ממון מחברו, אלא משתמש ברשיון שלו, ופוגע בעסק שלו כאשר יש שניים בשוק שמשווקים עם רשיון. ומבואר שיש בעלות על ‘מותג’ או ‘מוניטין’ שלו ואסור לקחת ‘מותג’ או ‘מוניטין’ של חבר בלי רשות ולהשתמש, וכדין פגיעה בזכויות יוצרים שדנו בו הפוסקים.

בהצלחה.

האם יש חולקין על הדברי מלכיאל?
ועוד, אני מתכון לשאול על אותו מפעל מישהו הקים מפעל ולקח שותף ויום אחד שותף אחד זורק השותף השני החוצה בלי לקנות ממנו חלקו הנה זה ודאי שזה אסור וזה ודאי שלדברי מלכיאל זה גנבה ממש
אני שואל לדעת אלו שחולקין על הדברי מלכיאל, אסביר שאלתי מפעל זה לא כלים וזה לא קרקע זה ‘מפעל’. אכן יש כלים ויש קרקע או לפעמים שכירות קרקע שזה פשוט שיש בעלות גמורה על זה אבל מה עם המפעל הרעיון שיש מפעל כזה עם שם כזה שמיצר סחורה זו איך מגדירים זה האם זה צריך להגיע להדברי מלכיאל ואם יש חולקים על הדברי מלכיאל אז לא יהא שיך בזה בעלות גמורה? כן השאלה כלפי חנות מרפאה וכל ביזנעס

תשובה:
שלום וברכה,

המחלוקת בזכויות יוצרים: האם יש בעלות על יצירה, דהיינו שאני לוקח את החכמה שלו ומעתיק האם בעל החכמה יכול לעכב עלי. או שאני משתמש בשם של חברה, האם בעל החברה יכול לעכב. אבל שותפים שהמציאו חכמה ובאים לחלוק, ברור שחולקים בזכות של החכמה, או ששניהם ישתמשו בזכויות, או שעושים גוד או איגוד. ולענ”ד אין צד ששותף אחד יקבל את כל זכות ההפצה מבלי לתת לשני, וכן אין צד שאחד יקבל את המוניין והאחד לא יקבל כלל, ואין זה קשור למחלוקת הנ”ל.

בהצלחה.

שלום האם שייך להפקיר כזה דבר כמוניטין או מותג לכאורה לא. איך יפקיר את זה
איך מוכרים כזה, דבר מעשים בכל יום שמוכרים ביזנעס [בלי לדבר על הכלים] באיזה קנין שייך לקנותו
ונשאלה עוד שאלה בביהמד"ר בענין זה כך. לו יצוייר שיש חנות או ביזנעס שזה הפקר גם אם נאמר שלא שייך להפקיר במעשה הפקר יש ציור שזה הפקר מאליו [כגון שהמכס או המדינה רוצה לסוגרו ובא מישהו עסקן מאכער.. והציל ויתכן לדון שזה היה במצב כזוטו של ים והמאכער יכול לזכות לעצמו] האם שייך שמישהו יקנה אותו האיך ואיזה קנין הוא יעשה?

תשובה:

שלום וברכה,

מדוע שיהיה חילוק בין מכירה להפקר, מדוע חפץ יכול להפקיר וזכויות שנמכרות לא יוכל להפקיר. וכי זכויות יוצרים יהיה יותר חזק שלא יוכל להפקיר. וכן הדין בזוטו של ים, מדוע לא יהיה הפקר אם העסק במצב אבוד מכל אדם.

חג שמח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל