לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

הדלקת אש ביום טוב – מדאורייתא או מדרבנן

שאלה:

לפי דעת הרב עובדיה זצ"ל,
1. האם מלאכת הבערה ביום טוב היא מדאורייתא או דרבנן?
2. מי שהדליק נר של בטלה ביום טוב (מאש לאש) עבר על דרבנן או דאורייתא?

תשובה:

שלום רב

השאלה אם האיסור הוא מהתורה או מדרבנן היא מחלוקת גדולה, ראה בס' הלכות המועדים עמ' רסו שמנה בזה את השיטות, כאשר לדעת הרדב"ז והט"ז הוא איסור דאורייתא, ולדעת פרי האדמה ח"ג סי' ח דעת הרבה פוסקים שהוא מדרבנן. הנושא הזה אינו ענין לרבינו עובדיה הוא קדום ביותר ונדון בין גדולי הראשונים והאחרונים.

למעשה בפוסקים אכן דנו על טעם דין זה: בגמרא בביצה דף לג אמרו אין מוציאין את האור לא מן העצים וכו’ משום דקא מוליד ביום טוב. ונראה בגמרא שאף שאף שאיסור הבערה הותר לצורך אוכל נפש, איסור מוליד לא הותר ויש בכך בעיה של דין הכנה. אולם הרמב”ם (יו”ט פ”ד ה”א) כתב, שטעם האיסור משום שניתן היה ליצור את האש מבעוד יום, ולא התירו לצורך אוכל נפש אלא דברים שלא היה אפשר לעשותם קודם לכן. ובראב”ד שם תמה מפני מה לא כתב את הטעם המובא בגמרא. ובמגיד משנה שם יישב כוונת הרמב”ם שהדלקת אש היא רק מכשירי אוכל נפש ולא אוכל נפש ממש, וזו כבר הגדרה שלישית. בט”ז תקב א כתב, שלא התירו מחמת אוכל נפש אלא לתקן את הקיים ולא להמציא דבר חדש. וזה כבר יותר נראה במילות הגמרא הנ”ל, וכ”כ בברטנורא שם. יש עוד הרבה מה להאריך בענין, אבל אלו היסודות.

הנושא של נר בטלה הוא משהו אחר לגמרי, שגם כאשר אתה לא מוליד אש חדשה אלא מעביר מאש לאש, לא התירו אלא לצורך ושימוש, ולא להדלקת נר נשמה וכדומה, ראה בענין זה כאן.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בדיעבד, אם הדליקו אש חדשה ביום טוב מותר ליהנות ממנה ומהתבשילים שהוכנו באמצעותה.

    משנה ברורה סי’ תק”ב סק”ד בשם המגיד משנה והרשב”א, ובטעם הדבר והשוני שבין הנאה מאיסור זה לבין הנאה משאר מלאכות, כתב הגרש”ז אוירבך זצ”ל שהלהב מתחדש בכל רגע והאש הראשונה שהודלקה באיסור כבר הלכה מן העולם. ובערוך השולחן שם כתב שטעם ההיתר מפני שאין ההנאה מהאש עצמה שאין בה ממש אלא מהעצים או הפחמים שגורמים את האש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל