שאלה:
בס"ד
האם הכלל באיסור קנס יותר חזק מאיסור דרבנן?
לדוגמא סימן שיח סעיף ג, אדם שעושה בשוגג איסור דרבנן מותר לו להינות מזה בשבת עצמה ס"ק ג ובביאור הלכה שם.
לעומת זאת בסימן רנד סעיף "אם עבר או שכח ונצלה בשבת באיסור אסור, דהיינו אם הצלי הונח באיסור בערב שבת, כגון על גבי הגחלים אסור בשבת להינות מזה עד מוצ"ש בכדי שיעשו, ס"ק כ .
והשאלה היא, האם זהו כלל שכאשר ישנם גזרות או קנסות יותר מחמירים מאיסורים דרבנן?
ואם הרב יוכל להפנות אותי לכל המקומות שמצינו קנסות (לגבי שבת). שבהם נאמר שאסור אפילו בדיעבד. ?
תשובה:
שלום וברכה
אינני חושב שזה כלל, כפי שכבר ציינת שבמלאכות דרבנן בדרך כלל מקילים בדרבנן יותר מדאורייתא לענין שוגג, אלא זו חומרא מיוחדת שהחמירו באיסור שהייה וחזרה כיון שעיקרם דרבנן ואנשים עלולים להכשל בהם. המקור היותר ידוע בזה הוא סי' רנג סעי' א.