לתרומות לחץ כאן

שיעור יד סולדת לבישול בשבת

שאלה:

בס"ד
שלום רב
1. מה הקצוות של טווח הטמפרטורות שבו עשוי להיות 'חום יד סולדת' לשיטת ה'ארחות שבת' לאשכנזים, לפי הערה כט'? הם כותבים שם, אבל הקצוות נכתבים בצורת דיון, שלא בטוח שמובנת לנו השפה בו, והקצוות הם אלה שיש לדעת כי הם שנלקחים לחומרא לפי הוראתם, לפי הענין). ללהלכה למעשה (לא לדיון):
האם הקצה התחתון הוא 40 מעלות או 45 מעלות?
האם הקצה העליון הוא 71 מעלות או 79.4 מעלות?

2. האם נכון לומר שהדרך לשער בשבת אם מה שאתה שותה חם ב'חום יד סולדת' או לא (נניח לענין אם כבר מותר לך לטבול בסקויט בתה שלך וכגון זה) היא לראות אם היד שלך סולדת בנגיעה בתה או לא? או אם אתה יכול לבלוע בבת אחת לגימה מהתה (שהוא השיעור בו מוערך לשיטת הילקוט יוסף לספרדים שבינינו)? השאלה היא אם יש משמעות של שיעור 'יד סולדת' למדד מדידה בפועל בשבת עצמה. כי בתכלס קשה להאמין שמישהו יתחיל לרוץ להביא מדחום כדי למדוד אם כוס התה שלו בטמפרטורות שבטווח הנלמד להלכה. האם יש מדד באמצעות נגיעה או בליעה כאמור או מדד אחר שבו אדם מעריך לשיטת האשכנזים אם היד סולדת בתה / תבשיל שלו? (מבלי לנסות את התבשיל / תה על כרסו של תינוק that is)?
תודה רבה ותבורכו

תשובה:

שלום וברכה

  1. הם מציינים מחלוקת ולא מכריעים בה, למעשה יש לחשוש לחומרא לכל השיטות ולא להכנס לחשש בישול בשבת, מהטווח הנמוך של 40 מעלות ועד 79.
  2. אין לשער ביד או בפה, כל אדם יש לו סיבולת אחרת, וכל אחד מגיב אחרת לחום, לכן אנחנו רק לומדים מדברי רבותינו ולא יודעים להכריע בענינים אלו לבד. עיניך הרואות איזה טווח רחב הסתפקו בו הפוסקים… מי אנחנו שנכריע בזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל