האם ספר תורה שנפסל הוא מוקצה מחמת חסרון כיס?

רבני בית ההוראה
כ"ז אייר ה'תשע"ח

שאלה:

שלום וברכה כבוד הרב, אם תוכל לענות לי אם צדקתי או לא, אני יודע שיש לי בספר משהו כמעט זהה למה שכתבתי, אך אני עם ההקפדה שלי, נרבים אולי זה נקרא, אם יש איזה מילה אחת או אות אחת שאני לא בטוח בה, אני מרגיש שאני מעדיף לשאול על כך, בעיקר עם הארמית שלפעמים משתמש ב”ד” במקום “ש” נראה לי, אך אולי יש לזה עוד פירושים. ו”הא” עד שאתרגל לזה ואז יהיה יותר קל בע”ה.

א’ – ספר תורה שנפסל הוא מוקצה מחמת חסרון כיס, אך כן נוהגים לטלטלו בשביל להחזיר אותו לארון הקודש, וכן נוהגין לטלטל ספר תורה פסול בתוך ארון הקודש כשיש צורך בדבר?

ב’- בשמחת תורה שרגילים להקיף גם בס”ת פסולים מותר לטלטל את הספר הפסול כי הוא מוכן ועומד לשימוש זה? אומנם אם בשנים שעברו היו רגילים להקיף גם בס”ת פסולים, ועכשיו החליטו שלא, וזה מקום שהגבאים מקפידים שלא להוציא ס”ת כשרים לא פסולים אלא לצורך קריאת התורה, אז הספרי תורה הפסולים הם מוקצה מחמת חסרון כיס?
ג’ – במקום שמצוי לפעמים שמוציאין ס”ת כשר לא פסול, עבור נער העומד להיות בר מצוה כדי שיתרגל בקריאה, אז גם ספר תורה פסול הוא לא מוקצה אלא כלי שמלאכתו להיתר?
ד’- ובמקום שמצוי לפעמים שמוציאין ס”ת כשר לא פסול בשביל ללמוד בו, אז גם ספר תורה פסול הוא כלי שמלאכתו להיתר?

תודה ענקית כבוד הרב

תשובה:

שלום רב

כן, סיכמת יפה מתוך ארחות שבת פרק יט הערה קלט.

בהצלחה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *