נטל ידיו ובירך על נטילת ידים והוצרך לנקביו לפני שמונה עשרה

הרב ירוחם ארלנגר‎
כ"ה אייר ה'תשע"ח

שאלה:

מי שנוטל ידיו בבקר ואומר ברכות השחר וברכות התורה ולומד לשעה, ואח”כ עושה צרכיו ונוטל ידיו שוב, האם אפשר לו לברך ענ”י כשנוטל ידיו לפני ברכות השחר (לפי חומרת המשנ”ב שראוי לברך ענ”י בנטילה שסמוך לתפילה, שי”ל שברכות השחר כבר חשיב התחלת סדר התפילה, ויש לציין אשי ישראל פ”ב הערה ק”ה*).

תשובה:

שלום וברכה

כבודו כנראה מתכוין לתמוה על הוראת הגרש”ז אויערבך שהובאה שם, שהרי ודאי עיקר חיוב נטילת ידים לתפילה היא בתפילת שמונה עשרה, והיאך יתכן שבגלל שהתחיל ברכות ופסוקי דזמרה די בכך לשיטת הרא”ש. וביותר, שהרי לשיטת הרא”ש חיוב הנטילה הוא גם במנחה וערבית, הרי שעיקר ההקפדה אינה על תפילתו הראשונה ביום, אלא זה חלק מחומרת דין תפילת שמונה עשרה על פני שאר תפילות וברכות, ומה יועיל בזה ברכות השחר ופסוקי דזמרא, ואכן צ”ע לי דבריו.

שבת שלום ומבורך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *