לתרומות לחץ כאן

ילד שנולד מזרע וביצית שהושתלו לרחמה של אחות בעל הזרע

שאלה:

שלום להרב,

שאלה: דבר מאוד מוזר שאמרו, גבי זוג נשוי שעבור הרבה שנים ולא הצליחו לפריה וריביה, מ"מ האשה עוד בפרק ואף שלא כ"כ צעירה יכולה להוליד ע"ד טיפול כמו IFV וכו', וידוע להם שהבעל אינו יכול להוליד.

ואח האותה אשה ואשתו, כבר עברו טיפול IFV ונשאר להם ביצה עם זרה מה שנקרא זיגוטה, ואינני מבין מה עולה לדעתם, מ"מ רוצים להשתמש בזיגוטה זו של אח, ורוצים לדעת אם מותר? היות ולא דרך ביאה וגם הביצה של אשת האח ולא של אחותו.

מוזר מאוד ולא נראה שיש שום היתר לזה, ואפילו בדיעבד הדבר פלא מאוד.

מ"מ לא יודע מה המעשה, רק שמעתי הענין, ורציתי לדעת ע"פ הלכה אם כבר השתמשו בזה האם ייחשב התינוק כממזר?

מאוד מוזר הדבר.

ברכה והצלחה

תשובה:

שלום רב,

כלומר, התינוק הנולד הוא מזרע של האח וביצית של אשתו, והאם היולדת היא אחות בעל הזרע. במקרה כזה ודאי שבדיעבד הילד כשר. אולם לכתחילה ודאי שאין לעשות כך.

מקורות:

יש נידון בפוסקים האם ילד שנולד מזוג שהם אסורים זה לזה באיסור ערוה או כרת האם הוא ממזר אם הוא נולד באופן שלא היתה ביאת איסור. לדעת האגרות משה ועוד פוסקים שאין ממזרות בלי ביאת איסור. אולם הגרש"ז אוירבך במנחת שלמה מצדד שממזרות נוצרת גם ללא ביאת איסור. אלא שכאן לא ברור מיהי האם של התינוק האם האחות (שאז לדעת הגרש"ז הילד קרוב לודאי ממזר), או שבעלת הביצית היא זו האמא של התינוק (ואז אין כל בעיה לכשרות הילד). שהרי יש נידון בין פוסקי זמנינו האם האם היולדת היא האם או בעלת הביצית. ומחמת ריבוי הספיקות (ספק ספיקא) ניתן להכשיר את הילד. אולם לכתחילה אין ליצור מצב שהילד יוולד באופן של ספק ולהתירו ע"י ס"ס.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל