לתרומות לחץ כאן

מדוע יש פסים שחורים בטלית?

שאלה:

שלום להרב,

שאלה: בחור ספרדי שאל מניין לנו לאשכנזי מקור והסבר לשורות שחורות בטליתנו?

אחד מהמקורות היא מן הרמב"ם.

ברכה והצלחה

תשובה:

שלום וברכה

בתרומת הדשן מובא שנהג לעשות פס תכלת בסוף טליתו זכר למצות תכלת, ומכאן מנהג האשכנזים לעשות פס שחור. כמבואר במשנה ברורה שם ס”ק טז, אולם החיד”א בברכי יוסף שם הורה שהבגד יהיה כולו לבן על פי סוד, וכך נהגו רבים מהספרדים.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. הטעם לפסים שחורים בציצית

    ניראה משום שהמצוה שהכי קשורה בציצית זה התפילין בראשית פרק ל וְהָיָה הָעֲטֻפִים לְלָבָן וְהַקְּשֻׁרִים לְיַעֲקֹב: וכדי להזכיר את התפילין שדינם בבצבע שחור עשו פסים של שחור בטלית והתפילין הסיבה שעושים רק בשחור הלכה למשה מסיני
    תלמוד ירושלמי (ונציה) מסכת מגילה פרק ד דף עה טור ג /ה"ט

    תנה רבי יוסי בן ביבי תפילין מרובעות שחורות הלכה למשה מסיני
    הקדמת הרמב"ם למשנה
    שין של תפלין, וקשר של תפלין, ורצועות שחורות, ותפלין מרובעות, ומעברתא דתפלין הלכה למשה מסיני.

    עוד טעם

    בית הבחירה למאירי מסכת יבמות דף ד עמוד ב

    מדברינו למדת שאין דורשין הכנף מין כנף כלל אלא אף בשאינו מין כנף על הדרך שביארנו ומכל מקום אתה מעמידו לענין צבע שיהא הציצית מצבע הטלית אם ירוק ירוק אם אדום אדום אם לבן לבן שהרי כל הצבעים פוטרין במצות לבן חוץ מן התכלת והילכך אם היה הטלית תכלת אין מטילין למצות לבן שבה תכלת ולא שחור שדומה לתכלת אלא אחד משאר צבעונין שהרי כל הצבעים כשרים בה הא כל טלית שאינו מצבע תכלת מטיל בו ציצית שמצבע הטלית והוא שאמרו

    כסף משנה הלכות ציצית פרק ב

    כתב הראב"ד ראיתי מי שהקשה עליו וכו' כדי שיהא בו ממין הכנף עכ"ל. והתוספות הקשו קושיא זו שכתב הראב"ד ותירצו דשמא משום זה אלי ואנוהו:
    כתב הטור וז"ל כתב הרמב"ם שצריך לעשות הציצית מצבע הטלית אם הוא אדום יעשה הציצית אדום ואם הוא ירוק יעשה הציצית ירוק וכן פירש"י ור"י פירש שאין צריך עכ"ל. וכתב מהר"י ן' חביב ז"ל על דבריו וז"ל כשנדקדק בלשון הרמב"ם לא נמצא מ"ש הרב בשמו כי כשנעריך סוף המאמר אל תחלתו יראה לי שעיקר כוונת הרמב"ם להזהיר בטלית שכולה תכלת שלא יהיו כולם מצבע תכלת או מצבע שחור הדומה לתכלת רק שיהא הלבן שלה לבן כמות שהוא או צבוע ירוק או אדום, אמנם בטלית אדומה או ירוקה עושה לבן שבה אם ירצה מאותו צבע עצמו ואם לא צבעו כלל אלא שהניחו לבן כמות שהיה הלא טוב כי לא כיון הרמב"ם באומרו עושה לבן שבה כעין צבעה אלא לומר שרשאי לעשותה כעין צבעה מה שאין רשאי לעשות כן בטלית שכולה תכלת אלא מן ההכרח צריך שיהיו בציצית ב' גוונין האחד פתיל תכלת והשני חוט לבן כמות שהן או צבועים ירוקים או אדומים והרי הרמב"ם כתב בתחלת פרק ראשון לשון זה ענף שעושין על הכנף ממין הבגד הוא הנקרא ציצית וכו'

  2. הטעם לפסים שחורים בציצית

    ניראה להזכיר את מצוות התפילין שהם חייבות להיות בשחור. והסיבה להזכרת המצווה של התפילין משום שהמצוה שהכי קשורה בציצית זה התפילין בראשית פרק ל וְהָיָה הָעֲטֻפִים לְלָבָן וְהַקְּשֻׁרִים לְיַעֲקֹב: וכדי להזכיר את התפילין שדינם בבצבע שחור עשו פסים של שחור בטלית והתפילין הסיבה שעושים רק בשחור הלכה למשה מסיני
    תלמוד ירושלמי (ונציה) מסכת מגילה פרק ד דף עה טור ג /ה"ט

    תנה רבי יוסי בן ביבי תפילין מרובעות שחורות הלכה למשה מסיני
    הקדמת הרמב"ם למשנה
    שין של תפלין, וקשר של תפלין, ורצועות שחורות, ותפלין מרובעות, ומעברתא דתפלין הלכה למשה מסיני.

  3. עוד טעם משום שהשחור שדומה לתכלת

    מובא במאירי מסכת יבמות דף ד עמוד ב

    וזה לשונו מדברינו למדת שאין דורשין הכנף מין כנף כלל אלא אף בשאינו מין כנף על הדרך שביארנו ומכל מקום אתה מעמידו לענין צבע שיהא הציצית מצבע הטלית אם ירוק ירוק אם אדום אדום אם לבן לבן שהרי כל הצבעים פוטרין במצות לבן חוץ מן התכלת והילכך אם היה הטלית תכלת אין מטילין למצות לבן שבה תכלת ולא שחור שדומה לתכלת אלא אחד משאר צבעונין שהרי כל הצבעים כשרים בה הא כל טלית שאינו מצבע תכלת מטיל בו ציצית שמצבע הטלית והוא שאמרו

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל