לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

יעקב אבינו – מידת האמת

שאלה:

שלום לרבנים איך יכול להיות שלכאורה יעקב שיקר ללבן עם העיזים ועוד כהנה וכהנה ואמר שאחי אני איתו ברמאות וכי מותר להיות רמאי? תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

אכן אחד הדברים הכי מענינים, זה שדוקא יעקב אבינו שהוא סמל מידת האמת: "תתן אמת ליעקב", הוא זה שנאלץ בימי חייו ושהתורה מדגישה לנו זאת, להשיג הרבה מאוד דברים דרך שקר כביכול, זה לא רק משכורתו מלבן אלא גם הברכות מאביו יצחק. וכבר האריכו בזה המפרשים, והרעיון העיקרי הוא, שאמת אינה רק כפשוטה, לומר את המציאות כפי שהיא, אלא אמת הוא לעשות את הדבר הנכון והנדרש על פי דין! ולפעמים מה שנדרש ממך הוא דוקא לשקר. חכמים אמרו "משנים מפני השלום", כלומר כאשר אמירת האמת תביא למריבה, מצוה לשקר! אדם שיאמר אני דוגרי… וכך הוא מעליב ופוגע, אינו איש אמת! מותר לשקר לחתן ולשיר לאשתו כלה נאה וחסודה גם אם היא לא ממש כך. הלוקח מקח מן השוק, אדם כבר קנה רכב מסויים, "ישבחנו בעיניו", גם אם אתה חושב שזה דגם לא מוצלח וכו'. מותר לשקר במצב זה כדי לתת לו הרגשה טובה.

דוקא יעקב נבחר ללמד אותנו את זה, ונעמיק מעט:

האבות הק' הם כנגד הספירות – אברהם חסד, יצחק גבורה ויעקב תפארת. לא נרחיב מידי, אבל חסד היא מידה מוחלטת של הטבה. גבורה מידה מוחלטת של דין. תפארת היא השילוב בין המידות. אומר הר"י הוטנר, שילוב פירושו שהאדם אין לו מידה עצמית, אלא כל כולו מכוון לרצון ה' יתברך! כשצריך לנהוג בחסד הוא נוהג כך, וכשצריך דין הוא נוהג בדין.

לכן אברהם נמצא פסול בזרעו – ישמעאל שענינו גילוי עריות שזה חסד דטומאה. יצחק נמצא פסול בזרעו – עשיו שענינו רצח – דין דטומאה. אבל יעקב לא נמצא פסול בזרעו, כי כל מידותיו מאוזנות ומכוונות לרצון ה'.

כמובן לא מדובר כאן בתכונותיהם של האבות עצמם שכל אחד בפני עצמו היה מושלם בכל המעלות [מה לנו יותר מאברהם שנהג בשיא תוקף הדין בעקדה], אלא המדובר הוא במה שהשרישו בעולם.

יש עוד הרבה מה להעמיק בדברים, אבל אלו היסודות.

ערב טוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל