לתרומות לחץ כאן

ירקות שטוגנו בשמן שטוגנו בו דגים – לאכול עם בשר

שאלה:

שלום, באותו שמן שמטגים ירקות מטגנים גם דגים. אח"כ אפשר לאכול אותם ירקות עם בשר? ואותו דין שייך למחמירים בדג עם חלב? תודה

תשובה:

שלום וברכה

לגבי בשר ודגים מצינו דבר והיפוכו, מצד אחד בכלים לא נהגו להחמיר, ואפשר לקחת סיר בשרי נקי בן יומו ולבשל בו דג, ומאידך לגבי ממשות החמירו הרבה יותר, שכן לחלק מהפוסקים אין ביטול בשישים בדג ובשר לפי שחמירא סכנתא מאיסורא, לכן במקרה ששאלת ודאי אסור לאכול את הירקות עם בשר שכן כאן יש ממש טעם הרבה יותר מאחד בשישים כיון ששומן הדגים זב לשמן.

מקורות:

בט”ז סע’ קטז ס”ק ב כתב שחמירא סכנתא מאיסורא ואין הדגים בטלים בשישים, אולם, הש”ך וכנסת הגדולה שם כתבו שמועיל ביטול בשישים, וכן דעת רבים מהאחרונים, ראה שבות יעקב ח”ב סי’ קד, חתם סופר יו”ד סי’ קא חוות יאיר סי’ סד, מהרש”ם ח”ג סי’ רפח ועוד רבים. אמנם בלקט יושר עמ’ 6 מובא שהתרומת הדשן החמיר בזה

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. יישר כח.
    לכאורה כל מה שאמרו שאסור לאכול דג ובשר ביחד ולא אוכל שטוגן במקום שטיגנו בו גם דגים. ובדברים של סכנה אין לנו אלא מה שכתוב בסכנה.
    ובפרט שהרמב"ם השמיט דין זה. נראה שלדבריו בימיו לא היה סכנה בזה ואולי גם בימנו אין בדבר סכנה וכ"כ המ"א באורח חיים סימן קעג ( נדמה לי). וצריך לשאול את הרופאים. וכ"פ הרב דב ליאור.
    לכן נ"ל שבמקרה הנ"ל אפשר להקל.ועוד, פוק חזי שאנשים באולמות מכניסים לאותו סלט סכום של דגים ולאחר מכן אוכלים עם הסלט דבר בשרי. ונראה שלפי מה שכתבנו יש ללמד עליהם זכות.
    בברכה, ויקטור בוחניק רחובות.

  2. ראה בהקדמה לספר שמירת הגוף והנפש שהאריך מאוד בענין זה, שכל מה שאמרו שנשתנו הטבעיים וכו' הוא רק לגבי מה שלא הוזכר במפורש להלכה בשו"ע, עיי"ש מקורותיו.
    את ה"מעשה רב" מהאולמות לא הבנתי… ודו"ק. אני אישית בלאו הכי לא אוכל מסלט שמישהו הכניס לתוכו סכו"ם פרטי משומש…
    לדעתי בשמן הזה יש ממשות דג ממש.

  3. יישר כח.
    הרמב"ם לא כתב שום איסור בזה. ונראה שהטעם משום שנשתנו הטבעים. וכ"כ המ"א בסימן קעג. אז גם שמרן בסימן קטז אסר אכילת דגים עם בשר. מי אמר שאסר גם כאשר מדובר רק ברוטב הדג ולא בממשות הדג. וכן ראינו אפילו בהלכות בשר וחלב שיש הבדל בין דבר שהתבשל עם הבשר לבשר עצמו. וגם דבר שהתבשל עם בשר ממש לא ברור דיש לו דין בשר ממש כמבואר בסימן פט (לדינא מחמירים כמבואר בב"י בסימן קעג משום פורץ גדר).
    ובפרט שיש הסוברים שאיסור אכילת דגים עם בשר הוא מילתא דרבנן. הבו דלא להוסיף עליה. ואין לנו אלא מה שאסרו חכמים בלבד. בברכה, ויקטור בוחניק רחובות.

  4. אני מבין שבשמן אין רק נתינת טעם אלא שומן דגים ממשי. זה נושא ישן לגבי פלאפל בשמן שטוגן בו בשר שיש שרצו להקל בזה ולדעתי זה ודאי בשרי ממש.

  5. הנה לענ"ד דבר זה הוא סברא פשוטה מאחר דקיי"ל טעם כעיקר דאורייתא (עיין פסחים מד: ועוד) יד המיקל על התחתונה והוא צריך להביא ראיה.
    אמנם לרווחא דמילתא עיין פת"ש יו"ד קטז' ב' מה שכתב וז"ל "שנשאל על שומן אווז שנתערב תוך תבשיל של דגים", ואף שאינו ראיה הוא קצת אסמכתא.
    וע"ע חלקת יעקב יו"ד כ' שכתב כן להדיא.
    וזה מלבד מה שכתב הרב גבי שומן של דגים בעין, ודו"ק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל