לתרומות לחץ כאן

תשלום לשכנים עבור הבנייה שעשו עבורי

שאלה:

אני גר בקומה שניה, השכן מתחתי [בקומה א'] והשכן מעלי [בקומה ג'] הרחיבו את דירתם, אני לא מנעתי בעדם, [למרות שחסמו לי את החלונות], אולם לא היה בידי מעות להצטרף לבניה, וכך נוצר לי רצפה [מהגג של קומה א'] ותקרה [מהרצפה של קומה ג'], וכן העיריה חייבה אותם לעשות בקומה שלי מעקה ביטון נמוך [כלומר מעטפת]
כעת שנסתיימה הבניה אבקש לברר באם ארצה להשתמש בבניה זו כמה וכיצד עלי לשלם לשכנים?!
צורבא מרבנן אמר לי שלכאורה עלי לשלם לשכן שמתחתי חצי מהרצפה, ולשכן שמעלי חצי מהתקרה, וכן לשלם לשניהם על המעטפת, ולשלם להם שליש מעלות העמודים והיסודות.
אבקש לברר:
א. האם אותו צורבא מרבנן צודק?
ב. איך לשער מחיר הבניה, האם לפי כמה שהם שילמו, או לפי מחיר ממוצע בשוק?
ג. האם יש סברא שאשלם פחות, כיון שהם קיבלו מהקבלן במחיר הזה גם צנרת ביוב וחשמל, ואני קיבלתי ביטון בלבד?
ד. בענין התשלום על המעקה [המעטפת] הרי כשארצה להשתמש בבניה זו אצטרך להביא קבלן בנפרד שיבנה את החלקים החסרים ויחפה אותם מבחוץ [פיגומים וכו'], ויתכן מאוד שהמחיר שידרוש על השלמת הכותל יהיה זהה למחיר של כותל כולו, ואם כן איני נהנה מהכותל הנמוך שהם בנו לי.
ה. אם לצורך הבניה הם נאלצו ללוות מהבנק בריבית האם יכולים לדרוש ממני יותר, או שאוכל לומר להם שמצדי שלא היו בונים כלל, ומה זה עסק שלי מנין השיגו המימון לבניה, ואין אני צריך לשלם להם אלא כפי ההנאה שלי.
אודה לכם מאוד אם תוכלו לעיין בשאלות שלי ולהשיבני דבר.
יצויין כי אין פה דין תורה שצריך לשמוע 2 צדדים, כי אם אבקש עצה לעצמי כיצד לכלכל את צעדי בהמשך, כאשר ירווח לי ואוכל לשלם להם.

תשובה:

שלום וברכה,

כאשר אתה מחליט להשתמש בבניה שבנו השכנים עבורך – רצפה ותקרה, אתה חייב לשלם להם מדין 'נהנה' כיון שאתה נהנה מוצאתם. חיוב נהנה מחדש החזו"א שצריך לשלם לפי המחיר שהוצא, ולא לפי ההנאה העכשווית. ולכן יש לחשב את שווי היציקה שהיה בשעה שבנו, ואם התייקר לא צריך לשלם מחיר יציקה כשער הגבוה של עכשיו.

  1. צודק הצורבא מרבנן שאתה צריך לשלם חצי יציקה של רצפה וחצי יציקה של תקרה – לפי השווי שהיה אז. וכן השתתפות בעמודים לשכן התחתון, ואין צורך לשלם על העמודים של הקומה של העליון, שאינך נהנה מהם.
  2. המחיר נקבע לפי הזול בשוק, ולא לפי המחיר היקר בשוק. ולכן שמים לפי המחיר הזול שהיה בשעת היציקה.
  3. לא משנה מה הם קיבלו ומה קיבלת אתה, צריך לראות בשעת הבנייה מה אתה נהנה שחסכו לך בהוצאות.
  4. עבור חצי כותל, אם אכן אין הבדל במחיר בין בניית כותל שלם לחצי כותל, וכאשר תרצה להשלים את הכותל תצטרך לשלם מחיר שווה לכותל שלם, א"כ לא ההנו אותך כלל בבניית חצי הכותל, ואתה פטור. אך אם הבניה תהיה זולה בגלל שכבר בנו לך חצי כותל, הרי אתה חייב לשלם להם על בניית חצי כותל מדין 'נהנה' וכפי השער שהיה בזמן הבנייה.
  5. אין חובה לשלם ריבית, אלא את מחיר הקרן.

בהצלחה.

מקורות:

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל