לתרומות לחץ כאן

תקשורת עם אוטיסטים – אמת או שקר?

שאלה:

שלום,
איך צריך להתייחס למסרים מאוטיסטים?
תודה.

תשובה:

שלום וברכה

אין צורך להתייחס בכלל משתי סיבות:

א. זה סותר את כל ההשקפה היהודית [לטעמי בכל אופן…] תמיד ידע עם ישראל שיש לשאוב את הדרך מגדולי ישראל, מהספרות הענפה, מהתורה הק', לא מאנשים פגועי מוח, זה לא מתאים לאינטלגנציה היהודית! היהדות כולה שכל עמוק, הרגש העצום כולו בנוי על שכל לוגי לגמרי. אני לא רוצה לדבר חריף מידי, אבל שים לב שהאיסלם בנוי על מוחמד שהיה חולה אפילפסיה והאמינו שבשעה שיש לו התקף הוא בעצם עולה למעלה וכו'… אנחנו לא מוסלמים!

ב. שוחחתי פעם עם מטפל שבשעתו ניסה להעזר ברעיון הזה של התיקשור עם תלמידים אוטיסטים, והוא טען שהוכח שזה שום דבר. ראשית הם לא יודעים להשיב בשפה שהמתקשר אינו מבין…שנית, העמידו לפני האוטיסט ולפני המתקשר שתי תמונות שונות, נניח לפני המטפל בננה ולפני האוטיסט תפוח עץ, ושאלו מה בתמונה, והאוטיסט השיב בננה! מכאן הבינו שיש משהו בתת מודע של המתקשר שהוא בעצם מוביל את ידו של האוטיסט בצורה מינימלית כמעט לא מורגשת, למילים שהוא רוצה לומר בעצמו…

בכלל, הנושא הזה היה מאוד חם לפני 20 שנה, היום כבר רואים שכל מה שמתפרסם בשמם כל כך רדוד ולא מתאים, שכל אחד מבין שהרמה של המפרסם היא זו המדברת מתוך גרונו – ידו של האוטיסט… נשמה לא מדברת כאלו הבלים…

לכן, בואו ונשתמש בשיטות הישנות והטובות… נהיה דבוקים בה' אלוקי ישראל, בתורתו ובחכמיו, וכך נדע רק טוב!

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. א. ניכר שהכותב עמוס התנגדות, ובחר לסנן. למרות הסינון – רמת ההתנגדות חריפה דייה.
    ב. זה מה שקורה שמיחסים דברים לא רלוונטיים לתופעה, וממילא מתנגדים לה. אמונת האיסלם בנויה על הדברים שהוזכרו. לעומת זאת איש לא חשב לרגע לבסס את האמונה על תופעת התקשור. אם נשים את הדברים במקומם – לכל הפחות ההתנגדות לא תהיה כ"כ חריפה.
    ג. גדולי ישראל רבים, בניהם מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן זצוק"ל, הגה"צ ר"א וינטרויב זצ"ל ועוד, ראו בתופעה זו דבר אמיתי לחלוטין שיש להתייחס אליה בכובד ראש.
    ד. רק דרך אגב, מטבעי אני אדם מאוד רציונלי. גם את האמונה הצרופה למדתי והפנמתי בעזרת מהלך שכלי לחלוטין [לוגי, משפטי, עובדתי וכדומה]. רק לא הצלחתי להבין את הכותב ש"הרגש העצום כולו בנוי על שכל לוגי לגמרי". ראשית, מה זה נוגע לעניין. ושנית – לא ידעתי שלהתהלך עם עור בהמה על הראש ועל היד זה כ"כ לוגי.
    הצעה: אולי לא כדי לערב נושאים השקפתיים אישיים. הרי הכותב אינו מדבר בשם ההלכה הצרופה. עובדה שתופשי תורה והלכה אחרים חושבים אחרת. כך שמדובר על דעה אישית בלבד. דעה שאינה נתמכת במקורות תורניים כל שהם.
    בהוקרה

  2. דברי היו אמורים לתופעה הרווחת בזמנינו, שאנשים מייחסים משקל יתר לנושא הזה, ומביאים אותו כהוכחה למציאות הנפש והנבואה וכו', ומשתמשים ב"דברי" האוטיסט כמורה דרך השקפתי, מפיצים חוברות בבתי הכנסת שבהם האוטיסטים מודיעים מה הולך להיות ולמה כל הצרות ומה עם ישראל צריך לעשות… כך שבעיני מעבר לעצם הכפירה שלי בנושא שמבוססת על שיחות עם מטפל שעבד בשיטה זו תקופה עד שאנשי מקצוע נוכחו שזה שגוי [השיטה לא באה מיהודים וכל המטפלים המקצועיים עזבו אותה, רק גורמי "החזרה בתשובה" בשיטות מסטיות עדיין משתמשים בה], אני חושב שזה שונה לגמרי מסתם מצוה נוספת שמבוססת על האמונה הבסיסית שלנו בבורא עולם. במיוחד חורה לי, שהרבה מאוד מהדברים שהאוטיסטים אומרים נוגעים לעניני הלכה שהמתקשרים שלהם מאמינים בהם, כמו לבישת פאה נכרית [אינני בא להביע עמדה בנושא כאן ואנא כל המגיבים הקבועים שלנו בנושא זה, להחזיר את הפקק לעט…], ובשיטות של שקר וכזב מביעים גורמים כביכול דה לגיטימציה לדיונים הלכתיים של פוסקים מובהקים, שהרי מהשמים כבר גילו לנו… זה בעיני נוכלות. כך שמי שסתם מתעניין בנושא ומתפעל, אני יכול לדון איתו אבל אינני "טעון" כדבריך, אבל מי שמנצל תמימות ניצול ציני, בעיני יש להוקיע אותו. מה שהזכרת מגדולי ישראל אינני מכיר, אבל מסופקני אם עשו ממש מחקר מקצועי מעמיק על התופעה, הם שמעו ממנה בזמן שגם אנשי מקצוע האמינו בה, ומכאן באה התפעלותם, אם היתה כזו.

  3. אין הכוונה שהם באמת יודעים לומר דבר מסודרים וכו' כמו שזה נעשה, אלא שלעיתים נוכל לשמוע מהם פסוק שבלי דעת בכלל ירמוז לנו משהו, כמו שהובא בגמרא כמה פעמיםן ששאלו לקטנים "פסוק לי פסוקך". אבל לשאול אותם ולהתייעץ איתם, זה ממש לא הדרך…
    המדובר הוא בתקשורת דרך לוח שהיד שלהם כביכול מונפת עליו בלי שהם מודעים לכך.
    שוב, אינני יודע אם יש בזה אמת, קצת רחוק בעיני, ובכל מקרה אין זו דרכנו…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל