לתרומות לחץ כאן

מנהג טוב – מתי נחשב נדר?

שאלה:

נדרים
יש לי כמה שאלות בהלכות נדרים
1.האם זה דאורייתא או דרבנן
2.ידוע שאם נהג 3 פעמים זה נעשה נדר וצריך התרה.מה הדין אם הוא מסופק האם זה ספק דרבנן ולקולא או שזה דין יותר חמור?או דאורייתא ולחומרא?
3.האם באמת כל מעשה חיובי שאדם עשה 3 פעמים מצריך התרה?אז אם התחלתי דפ יומי כמה ימים אז אני כבר בנדר?הרי זה בסתמא?צריך פה כוונות?
תודה

תשובה:

שלום וברכה

מנהג טוב שנהגת שלוש פעמים נחלקו הפוסקים האם הוא דרבנן או דאורייתא, ראה כל נדרי עמ' תשיג שהביא בענין זה מחלוקת עצומה בין הפוסקים, יש סוברים שהוא מדאורייתא כך סבר הפרי תואר סי' לט והזרע אמת ח"ב סי' יט ועוד רבים, ויש סברו שהוא מדרבנן ראה ב"ח סי' ריד מהרשד"ם יו"ד סי' מ ועוד רבים..

לגבי אלו הנהגות נחשבות מנהג טוב, יש מבוכה בפוסקים: ראה קרייינא דאיגרתא ח"א סי' קל שדן האם זה דוקא בדבר שיש צד בפוסקים שהוא חיוב או גם בסתם הידור מצוה, ולכן הורה להשתדל לומר תמיד בלי נדר. השפת אמת יו"ד סי' ריד ס"ק א כתב, שכל דבר שכתוב עליו המחמיר תבוא עליו הברכה לא צריך לחשוש בו לנדר והוא ודאי כלול בהתרה של כל נדרי, כי אנשים לא מתכוונים אף פעם להתחייב על כך בנדר, וכך גם בנושא שהזכרת עם לימוד דף יומי וכדומה, שאין כוונה לקבל זאת בקבלה גמורה. בדומה לכך כבר כתב בשו"ת מלמד להועיל ח"א סי' יג, וכן הורה הגר"נ קרליץ לגבי עונת אור זרוע למקפידים על כך. כלומר רק דבר שאנשים רגילים לקבל בנדר עשוי להחשב נדר.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה רבה, אז כדי להבין יותר טוב..
    האם מצווה שאני עושה בקביעות לא נחשבת נדר?
    והאם שאני מתכוונת לשים צדקה או להגיד תהילים זה נדר?
    אם אני לא מתכוונת לנדר? נגיד סתם חושבת אבל בכוונה לעשות.. שעוד מעט נגיד להגיד תהילים או להתפלל או משהו מסוים זה גם נדר?
    תודה רבהה מראש

  2. אם את מתכוונת לקבל זאת על עצמך כהנהגה קבועה זה בעיה של נדר, אבל מה שיש דבר טוב שיוצא שאת עושה הרבה ואפילו כל יום, אבל ללא החלטה להתמיד בכך – אינו נדר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל