לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

פרשנות נדרים

שאלה:

שלום הרב, רציתי לשאול בקשר לפירוש נדר מסוים שנדרתי:

נוסח הנדר הוא כזה: "אני נ-ודר לראות סרטים על פי הנוהל הבא: דקה או חלק ממנה של צפייה בסרט תגרור המתנה של שני דקות רצופות"
שאלתי היא כזאת: היות וצריך לפרש את המילה "המתנה", ויש שני דרכים לפרשה –
1. לעשות כל דבר ב-2 הדקות הללו מלבד לצפות
2. או להמתין ממש – בחוסר מעש, בלי לעשות שום דבר. ואם עשיתי משהו כמו לדבר או ללמוד או דבר דומה הרי זה מבטל את רצף שני הדקות.

הבעיה היא כזאת: לכאורה הפירוש השני הוא המחמיר, ולכן הוא תקף מדין "ספק נדרים להחמיר"
מצד שני, זה מציב אותי במוזרות קשה – שהרי זה אומר שמספיק ואני מעיף מבט לרגע באיזה מסך ארעי ברחוב, אזי אני אנוס להמתין ללא ניע 2 דקות תמימות לפני שאני ממשיך. וזאת לא הייתה כוונתי, כוונתי הייתה לעשות כל דבר מלבד לצפות במשך 2 הדקות הללו. אבל הרי כוונתי לא נחשבת ורק לשון בני אדם נחשבת….

מה הרב סובר ?

תשובה:

ברור שהפירוש הראשון המיקל  הוא האמיתי, בנדרים הלך אחר לשון בני אדם, וכשאדם בא לשלול את הצפייה בסרט הוא מתכוין בהמתנה שלא יסתכל בסרט, זה הכל.

להבא יש להמנע מלנדור נדרים, זה מאוד לא מומלץ גם כשהמטרה טובה, חלילה אם נכשלים ולא מקיימים זה עוון חמור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל