לתרומות לחץ כאן

למכור מעבר למחיר מחירון רכב

שאלה:

אני מעוניין ברכישת מכונית , המחירון שלו 54,000 ,סוחר מכוניות מבקש על הרכב 65,000 ש"ח , 11,000 שח מעל המחירון .
מקובל על ידי כל סוחרי המכוניות , בעיקר ע"י חברות גדולות לבקש עד מחיר מחירון ולמטה אולם לא למעלה ממחיר המחירון . סוחר המכוניות ( אדם דתי) טוען כי מותר לו לבקש כל מחיר שיחפוץ גם על פי דין תורה .
שאלתי , האם דין תורה מאפשר זאת ?

תשובה:

שלום וברכה,

אסור להונות – למכור ביותר משישית מחיר הנמכר בשוק. ברוב החפצים הנמכרים אין מחיר קבוע, לכן אין איסור אונאה אם מוכר במחיר גבוה בשוק. אמנם ברכבים יד שנייה שיש מחיר מחירון, והמחיר ידוע, אסור להעלות מעל מחיר המחירון. ואם מוכר יותר משישית מהמחיר, המקח בטל.

במקרה והרכב נדיר או כל סיבה אחרת ומקובל למוכרו מעל מחיר המחירון, מותר למכור מעל מחיר המחירון, משום שהמחיר היקר הוא המחיר בשוק.

מקורות:

ראה שו"ע חושן משפט סימן רכז. ובערוך השלחן שם

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מה זאת אומרת "אסור להעלות מעל מחיר המחירון"?
    כל נושא האונאה הוא במקרה והלקוח לא ידע מהמחיר המופקע, ועל זה באו חז"ל וביטלו את המקח.. וגם זה עד שיעור שיכל לברר וכו' כל הסוגיא, אבל אם הלקוח יודע שהמחיר יקר, והמוכר אומר זאת בפירוש, מי מונע ממנו למכור סובארו חבוטה במליון שקל? לא רוצה אל תקנה… מה זה קשור לנושא אונאה?
    אשמח להחכים. ייש"כ.

  2. אכן אם מודיע לו בשעת המכירה שהמחיר מחירון הוא כו"כ ואני גובה יותר – מותר. אך אם אינו יודע הלוקח, יכול הלוקח לבטל את המכר עד כדי שיהיה לו זמן לברר את מחיר המוצר שקנה. ואחר הזמן אינו יכול הלוקח לבטל את המקח, אבל המוכר עבר באיסור אונאה.
    בהצלחה.

  3. אז לאחר המחילה, תשובתו של הרב העונה איננה נכונה כלל, היות שבשאלה כתב השואל במפורש שהוא יודע שהמחיר הוא 11 אלף מעל המחירון, ועל זה הוא בא לשאול אם מותר למוכר לנהוג כך או שאסור, ועל זה כתב לו הרב "אסור להונות" וכו', וזה ממש לא נכון.. והתשובה אמורה להיות היא "מותר, וזה לא קשור לאונאה וכו'".. לא כן?!

  4. אם המוכר מודיע לקונה על כך שגובה הרבה מעל המחיר, מותר. אך אם לא מודיע ללקוחות את המחיר, אלא מפרסם במחיר יקר מאוד, עובר המוכר באיסור אונאה. ולכן המוכר לא יכול לומר מותר לי להפריז במחיר, אא"כ מודיע לכל קונה שאני מפריז במחיר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל