לתרומות לחץ כאן

תביעת עגמת נפש לסרבן ב"ד

שאלה:

שלום וברכה אני מעונין לתבוע חברת תקשורת לבית משפט לתביעות קטנות לאחר שבגלל בעיה טכנית במכשיר ספציפי לא היה ניתן להשתמש בו בחופשה בחו"ל ללא שאמרו לי ע"ז קודם. חלק מסכום התביעה מורכב מהשבת הסכום ששולם והוצאות וכדו' וחלקו הגדול בגין עגמת נפש, האם זה מותר בין משום ערכאות וגם שלפי ההלכה אין דבר כזה פיצוי על עוגמת נפש. תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

אם הינך ניגש ישירות לבית משפט, נראה שאסור לתבוע תביעות שלא מעוגנות בהלכה. מומלץ שתגיש לחברת תקשורת תביעה מב"ד, וכאשר יסרבו להתדיין בב"ד, יהיה מותר לך לתבוע גם תביעות שלא מעוגנות בהלכה, לדעות המתירים לתבוע סרבן אף בתביעות שלא מעוגנות בהלכה. וראה מקורות.

בהצלחה.

מקורות:

על עצם השאלה האם מותר לפנות לערכאות כאשר ברור שהנתבע לא יפנה לב"ד. כתב בכסף הקודשים סימן כו שאם יש אומדנא שלא יבוא מותר לפנות לבית משפט ללא קבלת היתר מב"ד.

לתבוע סרבן ב"ד בבית משפט אף בקנסות שלא מעוגנים בהלכה, כגון בושת ועגמת נפש, לדעת הנתיבות (שם ס"ק ב) אסור. ולדעת כסף הקדשים מותר.

אך במקרה שיש אומדנא שלא יבוא, ורוצה לפנות לבית משפט ללא קבלת היתר, נכון שמותר לתובעו בבית משפט, אבל להוציא ממון שלא מחויב בב"ד עדיין לא ניתן לסמוך על האומדנא, עד שיסרב בפועל ולא יגע לב"ד, שאז בזה יהיה גם ניתן לתובעו תביעות של קנסות – לדעת הכסף הקדשים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל