לתרומות לחץ כאן

מוזיקה בסיום סדר משניות בספירת העומר

שאלה:

שלום כבוד הרב.
שבוע הבא אנו רוצים חהקדים את ההילולה של ל"ג בעומר ביום אחד. האם אפשר לעשות סיום מסכת על סיום אחד מהסדרים של המשנה…סדר נשים?

תשובה:

שלום רב

על מוזיקה בסעודת מצוה בספירת העומר נחלקו הדעות והמנהג להחמיר שלא לעשות מוזיקה, אצל הספרדים יש שנהגו להקל בזה. מלבד זאת יש לצרף לחומרא שלא כך ברור שסיום סדר משניות נחשב סיום, ראה ארחות רבינו שהחזון איש החמיר בכך, אף שיש מקילים, ולכן לא הייתי ממליץ לעשות מוזיקה אם זו היתה כוונתך בשאלה, תעשו בלי מוזיקה ובלי ריקודים.

מקורות:

משמעות דברי המ”ב תצג,ג שמותר לעשות ריקודים ומחולות אלא שנהגו לאסור, וכך כתב האגרות משה או”ח ב,צה ואבן העזר א,צז וכן במשנה הלכות ו,קט ויחוה דעת ו,לד וראה שם שמנהג הספרדים להקל. אך המנחת יצחק א,קיא מביא דברי הדעת קדושים שאוסר, וכ”כ בסידור היעב”ץ והוא ביפה ללב סי’ תס, וכן כתב בשו”ת שרגא המאיר ב,יג ובחבלים בנעימים ד,יא.

לגבי סיום על משניות: בשו”ת בית ישראל (לנדא, חתנו של הגאון המופלא ר’ ישעיה קסטירר) או”ח סי’ מז הביא ראיה נפלאה ששייך לעשות סיום על משניות גם כשסיימו מסכת אחת. עפ”י המבואר במסכת שבת (קיח,ב – קיג): “אמר אביי תיתי לי, דכי חזינא צורבא מרבנן דשלים מסכתיה עבידנא יומא טבא לרבנן”. כלומר, בזמנו של אביי מסכתות היו רק משניות ובכל זאת צורבא מדרבנן עשו סיום על סיום מסכת. וכתב שם שהציג את הראיה הזו לפני רבו, וכן לפני חמיו הגאון מקסטיר וקילסה. וראה שם שדחה את האפשרות שהם למדו מסכת גמרא בע”פ. והביא ראיה נוספת מהמדרש שניתן לעשות סיום על משניות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל