לתרומות לחץ כאן

משחק כדורגל שצולם בשבת – המשך

שאלה:

האם מותר לראות מצב נתון מסוים מתוך משחק כדורגל שצולם בשבת.?

נכון שלראות את כל המשחק במלואו, אסור. כי הוא לא ניתן לשחזור. אבל אם במהלך המשחק יש מצב נתון כמו מהלך מסויים, ששחקנים עמדו במצב מסויים שבו נכבש גול שספק אם הוא חוקי. נכון שזה מצב סטטי שניתן לשחזור מתוך משחק שלם שלא ניתן לשחזור. אז לראות רק את אותו המהלך בלבד. האם זה, מותר.?

במקרה וכן, המשחקים בדרך כלל נערכים בשבת, ושמעתי באחת ההרצאות בתור דוגמא שאם למשל מישהי מבשלת בשבת באופן קבוע בשבת. אז המאכל נאסר לצמיתות, בשביל לגרום לבשלנית להפסיק לבשל בשבת. כפי שאמר הרב, בפני עיוור אל תשים מכשול.

במקרה שלי המצב הוא שונה, נכון שהמשחקים נערכים בקביעות גם בשבתות. אם אני אראה או לא אראה משחק שצולם בשבת, ממילא אין כל השפעה על משחקי הכדורגל. כלומר בין אם אראה ובין אם, לא. ממילא המשחקים יתקיימו כפי שתוכנן.

אז במקרה שלי ביחס לדוגמה של הבשלנית יהיה לי מותר או אסור לראות רק את הקטע שכמובן ניתן לשחזור של הגול שחוקי, בספק.?

תשובה:

גם הקטע המסויים הזה לא ניתן לשיחזור כי הם משחקים רק בשבת. שים לב, כשאנחנו מדברים על קטע ניתן לצילום, זה מדבר על האיש המצלם, הוא לא שולט על זמני המשחק ואינו יכול לצלם זאת בימי החול, ולכן יש בזה בעיה של מעשה שבת.

הנושא של המבשלת שהזכרת אינו נוגע לאיסור מעשה שבת, אלא שכאשר מדובר באיסור שנעשה בקביעות בשבילנו ואנחנו יכולים למנוע אותו, ודאי מוטל עלינו למנוע איסור.

ערב טוב.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. לפי מה שאני מבין, אסור לאכול את אותו תבשיל על ענת למנוע ממנה להפסיק לבשל.

    מה קורה בקשר לחובב טבע שמצלם נוף בקביעות בשבת. נניח במשך כל השבוע הוא עובד, ורק יום שבת פנוי עבורו, וכל שבוע הוא מצלם את הטבע. נניח הרים מפלי מים עצים פרחים וכדומה, והוא מעלה את זה לפיסבוק או לכל אתר אחר שאפשר, ואם הגולשים יראו את התמונות או לא, הוא אפילו אפילו לא חייב לדעת. (בניגוד למרק של הבשלנית, שאם הוא לא נאכל, הוא נזרק, וככה ימנעו ממנה לבשל שוב בשבת.) ועם התמונות בין אם הגולשים יראו ובין אם לא, זה לא ימנע ממנו עוד להמשיך לצלם. כלומר יש הבדל ביניהם. במקרה של הבשלנית, אסור באופן חד משמעי לאכול מהתבשיל. ובמקרה של צלם הטבע שכמובן מצלם בשבת, באופן סדרתי. במקרה הזה, האם בתמונות שהוא יצלם, מותר להנות אחרי שיעור הזמן בכדי שיעשה.?

  2. לפי כך. מהבשלנית האיסור באכילה זה רק בשביל למנוע ממנה לבשל להבא. כי היא יודעת שהבישול נזרק.

    ועם הצלם חובב הטבע שמצלם את הנוף של הטבע בקביעות בשבת, תמונות זה דבר שממילא לא נזרק או אובד, בין אם אראה ובין אם לא. אז במצב הזה עם התמונות, אפשר להקל ולצפות בהם.?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל