לתרומות לחץ כאן

קמח שנטחן אחרי פסח / מכירת חמץ מועילה?

שאלה:

שלום רב,
אחרי פסח אני מכינה תקופה ארוכה לחם בבית. השאלה שלי כזאת:
קמח שנטחן אחרי פסח, הבנתי שבכל זאת יש בעיה עם מכירת חמץ של המפעלים ומן הסתם נשארות שאריות של קמח שהפכו לחמץ ואחרי פסח טוחנים קמח וזה מתערבב עם שאריות החמץ… ואז בעצם הקמח שנטחן אחרי פסח הוא חמץ שעבר עליו הפסח, האם זה כיוון נכון? מתי החשש הזה יורד?

ובמידה ואין לי קמח בבית ואני לא סומכת על מכירת החמץ שנעשתה במפעלים, ובטח שלא על מאפיות, מה עליי לעשות לגבי סעודות שבת?
תודה מראש!

תשובה:

שלום וברכה

בעיה כזו אינה קיימת כיון שאין שם מים שנעשים בצק… אבל צריך לדעת שבאופן עקרוני אין כל צורך לחפש קמח שנטחן לאחר הפסח, היות ולדעת מומחים, הרב משה ויא ואחרים קמח בדרך כלל אינו חמץ [לתית החיטים במים היום מאוד מהירה כעבור 5 שניות כבר מיבשים אותם ואין סיכוי כמעט להחמצה]. בפסח עצמו לא נשאיר בבית אלא נכלול אותו במכירת חמץ, אבל אין כל בעיה לקנות לאחר הפסח מקמח שנטחן לפני פסח. הבעיה הקיימת בקמח שנטחן מיד לאחר הפסח וצריך לשים לב, זה ריבוי החרקים, כיון שהמכונות שבתו שבוע שלם וחרקים התרבו שם, ויש לנפות היטב.

לא הבנתי מה הכוונה אני לא סומכת על מכירת חמץ? לא שמעתי על יהודי שאינו סומך על המכירה! שמעתי כאלו המהדרים לא להשתמש בחמץ שנמכר בפסח, אף שזו חומרא גדולה שכלל לא היתה מקובלת לפני שנים, וזה בסדר להדר במצוות, אבל לפקפק במכירה שהתיסדה על ידי כל גדולי הפוסקים ומקורה בדברי התנאים? זה לא שמעתי. כך שודאי אם אפשר בנקל למצוא מוצר מאחרי פסח זה בסדר גמור, אבל אם אי אפשר ניתן בהחלט לסמוך על המכירה ויאכלו ענווים וישבעו.

יום טוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל