לתרומות לחץ כאן

לשבור שלוק – משקה קפוא בשבת לשנים

שאלה:

שלום וברכה
יש אריזות של שלוקים שכתוב שאסור לשבור לשתיים בשבת. רציתי לשאול מאיזה טעם? והאם זה אסור גם לפי שיטת הגרשז"א וכדומה?
והאם צריכים להחמיר לילדים שלא ישברו לשתיים?
תודה מראש

תשובה:

שלום רב

יש שאסרו לשבור איגלו כזה באמצע, כיון שעל ידי כך הוא נחלק לשני חלקים שוים ויש בכך חשש של איסור מחתך. גדרו של איסור מחתך הוא שכל חיתוך תוך הקפדה על המיקום והמידה אסור בשבת. אכן, אדם שמעוניין לאכול בעצמו את שני החלקים ואין לו ענין לשבור דוקא באותו מקום, לכאורה אין חשש ומותר לו לשבור את האיגלו.

אלא שכיום חלק מהחברות כתבו על האיגלו “אסור לשבור בשבת”, וממילא כאן אנו באים לשאלה נוספת, כאשר אני שובר את האיגלו אם אין בכך איסור מחיקה, שכן על ידי השבירה הוא מפריד בין האותיות שהיו מחוברות יחד למילה אחת. נושא זה נידון בהרחבה בספרי הפוסקים: בשו”ת הרמ”א סי’ קיט נראה שמחמיר בזה, וכמותו פסק הט”ז סי’ שמ ס”ק ב, ואילו במאמר מרדכי סי’ שמ חולק ומתיר. הגרש”ז אוירבך התיר לחתוך עוגה שיש עליה אותיות, כאשר החיתוך נעשה בין האותיות, כמובא בשמירת שבת כהלכתה פרק ט הערה מח, אולם המחמיר בכך תבוא עליו הברכה, מחמת דברי הרמ”א הנ”ל.  וראה עוד בהרחבה בס’ ארחות שבת ח”א עמ’ תלז.

בהצלחה

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. מחילה מכבודו. הרב שלי לימד אותי שחיתוך השלוק לשניים בשבת הוא גמר המלאכה של הכלי וגם יוצר מכלי אחד שני כלים

  2. אין איסור לשבור שלוק לשניים בשבת, אין מחתך באוכלים ואין תיקן מנא באוכלין בכלל.
    העטיפה הדקה שעוטפת את השךוק נידונת כאוכל ולכן אין בעיה לשבור שלוק באמצעו לשני חלקים.
    כך מורה הגאון הרב אופיר מלכא, וגם הגאון הרב אהרון בוטבול ועוד רבים.

  3. לא דיברנו על מחתך באוכל אלא בשלוק עצמו שיש חשיבות לחיתוך במקום מדוייק באופן נוח, גם לא הכרענו לאיסור, אלא צידדנו ויידענו שיש אוסרים, ודומה הדבר להפרדת שני מעדני חלב ועוד שחששו בהם לאיסור זה כמובא בין פוסקי זמנינו, ראה ארחות שבת בשם הגרי"ש אלישיב, וכך היתה דעתו של רבי משה לוי במנוחת אהבה ועוד. לכן מה שכתבת דבריך בנחרצות "אין איסור…" אינו ניסוח מדוייק גם אם רבותיך כך סוברים.

  4. אני מתנצל הייתי צריך לכתוב בלשון עדינה יותר.
    אבל מחילה מכבודו אין זה דומה להפרדת גביעים כיוון שהפרדת הגביעים לא נעשית כדי להגיע לאוכל עצמו ובשלוק החיתוך נטו כדי להגיע לאןכל עצמו,וזה בדיוק דומה לחותלות של תמרים שכל כוונתם לשמור על המאכל וניתן לפתוח ולחתוך כדי להגיע לאוכל,זה נקרא התעסקות באוכל

  5. יש שני נושאים שאין ביניהם קשר, נוגע לאיסור קורע, יש את ההיתר של חותלות, לא בנוגע לחשש מחתך ככל שהוא קיים, ידוע בענין זה מחלוקתם של הגרי"ש אלישיב והגרש"ז אויערבך לענין תפיחת לשונית של פחית שתייה בשבת אם יש בכך אסיור מחתך, והובא במנחת שלמה חלק ב התכתבותם בענין זה. לא הכרעתי לאיסור רק הסברתי את דעת החוששים לכך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל