לתרומות לחץ כאן

לימוד תורה לנשים

שאלה:

למה אסור לבת ללמוד תורה? פעם למדתי גמרא פתחתי וקראתי כי הסתקרנתי ואני לא חושבת שזה מסובך או קשה להבנה כי אני כן הבנתי דף או שניים

תשובה:

ראי כאן מאמר מקיף בענין זה.

באופן כללי את מרבה להתלונן לפעמים שמחמת השיעמום את מוכרחה לראות או לעשות כל מיני דברים שאין רוח חכמים נוחה מהם… במקרים אלו תבחרי בלימוד גמרא זה טוב לאין ערוך מכל שלל הדברים האחרים שהתכתבנו אודותם.

בהצלחה רבה.

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. העניין הוא שכאני קוראת גמרא אז נהייה לי מלא מלא שאלות שלא תרצו לענות לי עליהם וגם זה מגיע לפעמים לכפירה בה' כי יש שם סיפורים על תנאים ורבנים שעשו מעשים הזויים מאוד שממש ממש לא מסתדר לי לפי ערכי היהדות אז פשוט עזבתי את זה

  2. השאלה הקשה היא איך בדיוק לגמרות האלו הגעת? בפרט שהם לא נמצאות בתחילת מסכתות…
    [זה נראה יותר "מישהו" שחומד לצון…]

    ולגוף העניין: אין כאן שום שאלה, היות שאנחנו רק צריכים להבין שהמשפט "כל הגדול מחבירו יצרו גדול ממנו" אינו קלישאה של משגיחים בישיבה-קטנה או רבניות בסמינר, אלא הוא משפט שאמרו אותו חז"ל והוא אמיתי ומוחשי.

  3. 1. אמת.
    2. לא מדוייק, כל הגדול מחברו יצרו גדול ממנו זה נכון, אבל צריך לדעת שהיצר הרע ובכלל נקודת הבחירה של אנשים גדולים היא רחבה יותר, אין ספק שאין לאדם בסדר גודל כזה יצר הרע לחלל שבת… בנוגע לחטאי הקדמונים צריך לדעת נקודה חשובה מאוד שהאריך בה רבי נתן צבי פינקל – הסבא מסלבודקא בכתביו, ועוד מפרשים, שהרי הגמרא כבר אומרת שכל האומר דוד חטא אינו אלא טועה, אעפ”כ מצינו בכמה מקומות בחז”ל שדוד נתבע על מעשיו ושב עליהם בתשובה שלימה, ולכאורה הדברים סותרים זה לזה? ביאר על כך הסבא מסלבודקא בספרו אור צפון, שכל אדם נתבע על פי דרגתו, גם כשהתנ”ך מכנה חטא מסויים בצורה חריפה, כוונת הדברים שלאותו אדם גדול נחשב הדבר כאותו חטא חמור, אולם, לגבי אדם אחר פשוט יותר, אפשר שאין כאן חטא כלל. על פי זה ביאר מה שנאמר על בני עלי “וישכבון את הנשים” דבר שנשמע חמור עד למאוד, ופירשו חז”ל שבני עלי לא היו מקדימים את הנשים הבאות להקריב קרבנות, וגרמו בכך לאנשים הבאים להרהורי עבירה והסתכלויות אסורות. דבר כזה לגבי בני עלי נחשב כגילוי עריות ממש לרום מעלם, וכך הוא גם לגבי דוד כפי שהאריכו כל המפרשים וכבר בגמרא לבאר שכל האומר דוד חטא אינו אלא טועה, אף שהוא נתבע על מעשיו ושב עליהם בתשובה, והיינו משום שבראייה שלנו אין במעשיו כל פגם, והכל לפי מעלתו וענינו.

  4. זה ברור שישנו סולם בחירה, וכמו שהרב יחיאל יעקובזון אומר שלאף אחד מאיתנו אין מצפון למה הוא לא מכווין את כוונות האריז"ל והרמ"ק כל תפילה, ומאידך לאף אחד מאיתנו אין נסיון לאכול חזיר..

    אבל..
    אני עדיין חושב שכן יש כאן עניין של הגדול מחבירו, היות שמדובר ביצר של עריות שהוא מאוד מאוד גדול ויש לו יצר הרע מיוחד [כידוע שביטלו את יצה"ר דע"ז וכו'], כך שאני לא בטוח שזה מופקע לחשוב שהנסיון הנ"ל כן היה ממוקם בתוך/באמצע סולם הבחירה ולא מתחת לו [וכאכילת חזיר למשל]. כך שבע"כ ההסבר לנסיונות שקרו שם הינם בגלל "כל הגדול וכו'". ולענ"ד זה מאוד מסביר את מה שהיה שם, ואין כאן חלילה שום זלזול בתנאים ואמוראים. אדרבה, זה רק מוכיח עד כמה הם היו גדולים, שהיצר השקיע בהם את כל כוחותיו, כי הריווח שלו אם הם חלילה היו נופלים [לא בטוח שמותר לומר את זה, אז מחילה], הריווח שלו מבחינת הקדושה בעולם שהיתה יורדת הוא עצום, מכאשר להפיל סתם אדם.. ולכן אדרבה, מרום דרגתם ומעלתם הם נתנסו בנסיונות כאלו, שאנחנו כאנשים פשוטים היינו נופלים בהם על בטוח.

  5. התפיסה של הסבא מסלבודקא כפי שמשתקף בביאוריו הנ"ל, היא שחטאי הקדמונים אינם מתפרשים כפשוטם מהטעם הנ"ל, ולא כדבריך. וגם הסברא נותנת כך, שהרי בסופו של דבר אדם הוא בעל דעה ולא יתכן שאדם שחי כל כך גבוה יצרו יוכל למושכו לדיוטא כל כך תחתונה.

  6. אגב סתם רוצה להוסיף
    שגם בלימוד מוסר אפשר לשבת שעות
    וגם לימוד הלכות מאד מסקרן
    ככה שאפילו בלי גמרא יש מלא מה ללמוד
    ולי למשל בין אם זה לקרוא בספר או להכנס כאן לאתר דין למשל מאד מעסיק אותי ועוזר לי פחות להכנס לפייסבוק או סתם חדשות וקשקושים

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל