לתרומות לחץ כאן

היחס למדינה – הלל ביום העצמאות

שאלה:

למה זוכרים דווקא את יום השואה ולא את המלחמות האחרות למשל האינקיוויזיציה או מסעות הצלב?
שמעתי שהרב כהנמן הוא שם דגל על ישיבת פוניב'ז בגלל שהמדינה עזרה לו לבנות את הישיבה וגם שבקום המדינה גם חרדים אמו הלל ביום העצמאות אז למה היום לא אומרים?

תשובה:

שלום וברכה

יום השואה אינו יום דתי. זהו צורך בסיסי של עם שקם מהאפר לקבוע יום להתייחד עם זכרם של ההורים הסבים והסבתות, אנשים אפילו לא ידעו את תאריך מותם של יקיריהם כדי שיוכלו להתייחד איתו ולומר קדיש.

הרב כהנמן שם דגל בגלל שהחוק חייב זאת, לא מתוך הזדהות מלאה עם המדינה וערכיה, ומכל מקום צריך לדעת שאין קשר בין השמחה וההודיה לה' יתברך על הניסים הגדולים שזה ענין משותף לכל העם, לבין החיבור לערכי התנועה הציונית ששמה על דגלה את הרעיון של "ככל העמים בית ישראל", רעיון לאומי שענינו להתנער מהדת הגלותית. וכאן על המירקם העדין, מחד השמחה בכך שיש לנו אפשרות לחיות חיים מלאים בארץ ישראל, כולנו יחד, ומאידך ההתבדלות מהרעיונות הכפרניים שליוו ועדיין מלווים את מהותה של המדינה, אנחנו צריכים למצוא את שביל הזהב האמיתי.

היו שאמרו הלל בקום המדינה מחמת השמחה הנ"ל, והפסיקו לא משום שראו את המציאות הזו אחרת, אלא מתוך חובה ורצון לחנך להתבדלות הנ"ל. כמובן רבים התנגדו גם לעצם ההתערבות בנוסח התפילה.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. ב"ה
    למיטב ידיעתי אין חוק לתלות דגל בישיבות וכדו', הרב כהמן תלה דגל מכיוון שכשהוא היה בפוניבז' בגולה, הכריחו אותו לתלות דגל של הנאצים, הוא נדר שכשהוא יגיע לארץ הוא יתלה את הדגל של היהודים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל