לתרומות לחץ כאן

השתתפות אבל בהילולא דרשב"י

שאלה:

בס"ד
שלום רב לכבוד הרבנים שליט"א!
מזה זמן נפשי בשאלתי האם מותר לאבל תוך י"ב חודש לנסוע להילולת רשב"י במירון? מחד גיסא יש ענין גדול לאותו אבל לילך במיוחד כדי להתפלל שם, ומאידך (לעניות דעתי) אין מציאות שלא נהנה מהתזמורות והתקהלות ההמון, ומחגיגותיהם ברוב שמחה וכו'. שאלתי כמה מורי הוראה על כך, ותשובה חד משמעית, מבוררת במקורותיה, עדיין לא הגיעתני.
אשמח לתשובתכם הרמתה. תודה וברכה.

תשובה:

שלום וברכה

לדעתי אין כל מקום לשאלה, אם כשמגיע אינו נעצר לשמוע את המוזיקה ולהשתתף בריקודים שזה כמובן אסור, אלא מיד נכנס פנימה, גם אם על כרחו תוך כדי פילוס הדרך בין ההמון הוא שומע מוזיקה אין בכך כלום, וכפי שמצינו לענין מי ששומע מוזיקה בביתו מבית אחר שאינו חייב לצאת משם וכדומה ענינים כעין אלו שדנו בהם הפוסקים. אבל לעמוד ולשמוע ולהשתתף ודאי אסור.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אחר המחילה, אעתיק מה שהובא בשם הגראי"ל שטיינמן זצ"ל באתר "כיכר השבת" בתאריך ט"ו אייר התשע"א:
    הגראי"ל פסק: אבל? אסור לעלות למירון.
    מדוע בירר מרן הגראי"ל שטיינמן שליט"א בימים האחרונים לפרטי פרטים, כיצד נראית הילולת רבי שמעון בר-יוחאי בל"ג בעומר במירון? וגם: מה ההוראה המפתיעה שהוציא בעקבות כך? "כיכר השבת" חושף פסק הלכה חדש של הגראי"ל שטיינמן שניתן השבוע לאחד ממקורביו
    מאות אלפי אנשים נוהגים מדי שנה לעלות ביום ל"ג בעומר לציונו של רבי שמעון בר יוחאי במירון, להילולא הגדולה הנערכת במקום. בין ההמונים, ניתן לראות גם אבלים בתוך שנתם, העושים דרכם אל הציון לשאת תפילה ובקשה.
    כידוע, השתרש בעולם הנוהג כי אבלים בתוך שנתם, יכולים להשתתף בהילולות הצדיקים מאחר ואינם בגדר "סעודת מרעים", האסורים בהשתתפות אבלים. בימים האחרונים, הגיעה אל מרן הגראי"ל שטיינמן, שאלה: האם מותר לאבלים לעלות לציון הרשב"י במירון, בל"ג בעומר. הגראי"ל השיב בתחילה כי אינו מודע למה שקורה שם ביום ל"ג בעומר, אך במהלך השנה כשהיה שם, שלטה במקום אווירה רצינית.
    "מרן הרב שך", הוסיף הגראי"ל, "אסר לעלות למירון ביום ההילולה בשל הפריצות הנוהגת במקום ביום זה. אבל היום, אומרים שישנם דרכי מהדרין עד לציון, בכדי להימנע מאווירת ההוללות האוחזת בחלק מן המשתתפים".
    אלא שהגראי"ל כדרכו, לא השיב את פני השואלים ריקם, ופנה לברר לפרטי פרטים כיצד נראית הילולת הרשב"י במירון, מהם דרכי הגישה לציון ומה האווירה האוחזת במשתתפים. וכך, בימים האחרונים, כלל הבאים להתברך אצל הגראי"ל הופתעו כשנתקלו בתחקור מעמיק מצדו של הרב שטיינמן, אם היו במירון בל"ג בעומר וכיצד מתנהלים שם הדברים.
    התשובות שקיבל הגראי"ל, העידו על-כך שישנ=D7 במקום תזמורת הפועלת במשך כל ההילולה, והנכנסים לציון נאלצים לעבור דרך מעגל ריקודים שלא פD7סק, זאת בנוסף לכך שהדרכים עד לציון מלאים בדוכנים, עם מוזיקה רועשת, והאווירה במקום שמחה וצוהלת.
    לאחר הבירור המעמיק שערך, השיב הגראי"ל לשואלים הוראה חד-משמעית: "מי שאבל בתוך שנתו – אסור לו להשתתף בהילולה, מאחר ויש לה דין של ´סעודת מרעים´, בשל המוזיקה הפועלת במקום, הריקודים הבלתי פוסקים והאווירה השמחה".
    יצויין כי אחד מבאי ביתו של הגראי"ל, הרב נ.ג., הקם בימים אלו מה´שבעה´ על אמו, קיבל את ההוראה המפתיעה ממרן הגראי"ל שטיינמן, לפיה אסור לו לעלות השנה בל"ג בעומר, לציון הרשב"י במירון, בשל האבל בו הוא נמצא.
    מהי תשובתכם בענין?

  2. אני אמרתי את סברתי, אינני רגיל לפסוק הלכות מתוך סיפורי מעשיות באתרי חדשות… אבל בהחלט יש גם סברא לומר שאסור, ובודאי גם מי שמיקל אינו רשאי להתעכב אף לרגע אחד בתוך כל ההמולה הנ"ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל