לתרומות לחץ כאן

הסכם גירושין ושלום בית שלטענת האישה לא נעשה בתום לב

שאלה:

אם אישה מוותרת על כתובה בהסכם שלום בית ובמהלך שלום הבית הבעל בגד. מותר לה לחזור מהויתור כי רצתה שלום בית אמיתי ונוצלה ושיקר לה.

תשובה:

שלום רב,

אני מבין שנעשה הסכם גירושין בכפוף לניסיון נוסף לשלום בית. ובהסכם הזה האישה מוותרת על הכתובה. ועתה היא רוצה להתגרש אבל לא בהתאם להסכם שנחתם מחמת חוסר כנות מצד הבעל בשלום בית, ואילו היא הסכימה להסכם הגירושין רק בכפוף לניסיון לשלם בית אמיתי.

באופן עקרוני, אכן האישה יכולה לחזור בה מההסכם ומהויתור שלה על הכתובה. אולם ברור שאז גם הבעל יכול לחזור בו מההסכם. כלומר, לא ניתן לשפר או לשנות הסכם ללא הסכמת שני הצדדים. אולם בנסיבות הללו, יתכן בהחלט שניתן לבטל את ההסכם לגמרי, והצצדים יחזרו לביה"ד לעשות הסכם חדש.

מקורות:

מהותו של הסכם גירושין שהוא נכנס לתוקפו רק לאחר הגירושין. כלומר, הגירושין עצמם הם מרצון חופשי ואם אחד מהצדדים חוזר בו לאחר החתימה על ההסכם, כל עוד שלא התגרשו בפעול הוא יכול וההסכם בטל לחלוטין. נכון שאם בית הדין מתרשם שהחזרה נועדה רק כדי לשפר עמדות, בדרך כלל הם לא ישתפו פעולה עם המהלך. אבל עצם החזרה היא אפשרית משום שכאמור, ההסכם אינו מחייב כל עוד לא התגרשו. ראה בפסקים וכתבים הגרי"א הרצוג כרך ח' סי' קסז שכתב שאפילו אם עשו הסכם גירושין והבעל חזר בו מההסכם, ולאחר מכן בית הדין כפה על הבעל לגרש (מסיבות ספציפיות להנוגעות מקרה האמור), פסק הגרי"א הרצוג שברור שהחלק הממוני שבהסכם אינו מחייב איש, משום שההסכם מותנה בכך שבסופו של דבר אכן הצדדים יתגרשו מרצון. לכן, במקרה דנן, האישה טוענת שכל הסכמתה לעצם ההסכם נבעה מתוך רצון כנה ואמיתי לניסיון לשלום בית, ומשהתברר שלא היה לבעל כנות כזו, לא היה בדעתה לחתום על ההסכם, לכן, אין כאן ניסיון סתם כך לשפר עמדות, אלא להביע את רצונה האמיתי, וממילא זכותה לחזור בה כל עוד שלא התגרשו בפועל. אלא שכאמור, זה בהחלט מחזיר את הכדור לבעל שגם הוא יכול לסרב לקיים את ההסכם אם מבטלים ממנו סעיף אחד – הוויתור על הכתובה. ראה עוד בקובץ תשובות (הגרי"ש אלישיב, ח"ב סי' סו).

 

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל