לתרומות לחץ כאן

דירה שאמורה להיות חימום ומשכיר מתחמק בתירוצים ולא מתקן, מה לעשות?

שאלה:

שלום להרב,

שאלה: בעל דירה ששכר דירה למשפחה ובדירתו אין חימום או מזגן שעובד מספיק טוב ובדרך כלל בחורף קר להם ובקיץ חם, וביקשו ממנו לתקן ותמיד נותן תירוץ ועברו ד' שנים ולא עשה כלום, והוא איש אמיד ביותר.

ובמדינתינו נהוג שמשכיר שאינו נותן חימום מספיק לדירה עליו לשלם קנס של $500 דולר כל יום עד שיתקן, והרגישו בני המשפחה שהיות וכולם דתיים, הן השוכר והן המשכיר, ושאינם יתבעו אותו לדין בערכאות כי אסור הוא מרויח בזה על גבם והם סובלים על חשבונו שאינו מתקן.

לי היה נראה שכאשר אדם שוכר דירה ע"פ הלכה צריך להיות דירה שראויה למגורי אדם, ואחת מהדרישות שכל אדם כאן במדינה זו יש היא חימום מספיק ומזגן. ויש סכנה לבוגרים וילדים קטנים בקר ולכן יש חיוב לתת חמים מספיק גם מצד הלכה ויכולים לבקש ממנו ע"פ דין ואם יעשה כמו שעשה יש זכות לתבוע ואמור להיות הדין אצלם בזה.

אף שהמשכיר רצה ללת להם חימום ששמים בחשמל, זה אינו פתרון שאף אחד לא גר כאן כך, אלא רוב הבתים יש להם חמים ראוי. וגם זה הילדים קטנים יכולים להסיר מן החשמל וגם הופך האויר למצב מאוד חם ויבש מה שלא טוב לבריאות הדרים ולא נקרא אופן שהדירה מוכנה למגור אדם בכזו אופן, זה פתרון זמנית ולא אופן קבוע.

ובחוזה כתוב שיש חימום מספיק ולא כתוב שאין חימום או שיש בעיה ומשלמים פחות עבור זה, לכן נראה טענה טובה.

מ"מ אשמח לשמוע חות דעת על ענין זה.

אפשרות האחרונה לעבור דירה אבל זו טירחה למשפחה.

ברכה והצלחה

תשובה:

שלום וברכה,

נכונים דבריך, חובת המשכיר לספק חימום כנהוג באותו מקום, ואין על המשכיר להתרשל בכך.

כספי השכירות משועבדים לחיובי המשכיר, ולכן יכולים השוכרים לקנות מכספי השכירות חימום הנהוג באותו מקום, ובכך הם פוטרים את עצמם מרדיפה אחרי המשכיר שמתרשל. אם אחרי שיתקינו מכספי המשכיר חימום יתנגד המשכיר בטענות שונות, יכולים לפנות לדין תורה לברר אם אכן צדקו השוכרים במעשיהם.

בהצלחה.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל