לתרומות לחץ כאן

כיצד מונים את תשעים הפעמים כדי להגיע להרגל של מוריד הטל

שאלה:

מי שמתפלל נוסח אשכנז ואין אומר מוריד הטל ולפעמים עובר לפני התיבה בנוסח ספרד ואז אומר מוריד הטל האם זה מצטרף לצ' פעמים או דבעי שיהא תמיד אותו נוסח

 

תשובה:

שלום רב,

כלומר, מבואר בירושלמי שלאחר שלושים יום ממתי שיש שינוי בתפילה כגון ממשיב הרוח למוריד הטל ולהיפך, מן הסתם הוא אמר את השינוי, אולם לפני שחלפו שלושים יום, כנראה שאמר את הנוסח הישן. ונחלקו הראשונים (הובאו בטר ובשו"ע סי' קיד סעי' ט') במקרה שאדם אומר תשעים פעם ברציפות, כבר מחיל אצלו השינוי וכך היא דעתו של המהר"ם מרוטנבורג, או שצריך שיתפלל תשעים תפילות ורק אז יהיה השינוי הרצוי.

ובעצם השאלה דנן קיימת לפי שני הדעות. לדעת המהר"ם השאלה היא האם תפילה כזו גם מצטרפת לאותם תשעים פעמים. וגם לדעת רבינו פרץ בעצם הרעיון הוא יותר מספר התפילות ולאו דווקא שלושים יום. ראה בשו"ת חת"ס (או"ח סי' כ') שעשה חשבון ששלושים יום שכתבו בירושלמי זה יוצא בדיוק 101 תפילות. (אלא שהלכה למעשה הסכים שאין להוציא את דברי השו"ע מפשטותם. אבל מבואר בדבריו שהרעיון הוא מספר התפילות ולאו דווקא שלושים יום. לכן, כאשר הוא נגש לחזן ויש לו תפילה נוספת הרי היא מצטרפת לחשבון התפילות, וא"כ גם לשיטתו השאלה הזו קיימת.

למעשה, נראה שהרעיון בתשעים הפעמים או התפילות אינו כדי להתרגל לשינוי החדש שאז יתכן שבתפילה כזו שהוא אומר מוריד הטל אינו מתרגל לנוסח שלו שאינו אומר דבר (יש מעט קהילות באשכנז שכך נוהגים). אלא הרעיון הוא עקירת ההרגל שהיה רגיל בו עד כה. כלומר, במקרה דנן, עקירת משיב הרוח ומוריד הגשם, וזה הוא עוקר בין אם הוא אומר מוריד הטל ובין אם לא אומר דבר. שהרי בין אם אמר מוריד הטל ובין אם לאו, כל עוד לא אמר משיב הרוח ומוריד הגשם אינו חוזר, ולכן את זה הוא צריך לעקור מהרגלו.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מה עושות נשים שמתפללות תפילה אחת ביום? האם בתוך 90 *ימים* צריכות לחזור לתחילת התפילה אם הן בספק אם אמרו משיב הרוח או מוריד הטל בקיץ?

  2. יכולות לקיים את עצתו של המהר"ם מרוטנבורג להגיד ביום אחד בזה אחר זה 90 פעם מחיה מתים אתה רב להושיע מוריד הטל וחוזר חלילה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל