לתרומות לחץ כאן

חישוב דמי ביטוח לאומי כהכנסה לעניין מעשרות כספים

שאלה:

כבוד הרבנים שלום רב!
אני ואשתי עובדים שכירים ורציתי לשמוע את דעת ההלכה בנוגע לנקודה בחישוב מעשרות כספים.
1. אשתי מקבל שכר ברוטו ומידי חודש מנכים לה מהשכר כמה מאות שקלים עבור ביטוח לאומי. חשבתי שאת הסכום הגבוה שמנכים לה עבור ביטוח ל. – את זה לא מחשבים כהכנסה מכיוון שזה נקרא הוצאה של העבודה כנסיעות וכד' שהרי אם לא הייתה עובדת לא הייתה משלמת את הסכום הזה, אבל 170 שקל מתוך הניכוי אני כן צריך לחשב כהכנסה. שהרי אם לא הייתה עובדת הייתה צריכה לשלם לביטוח לאומי את הסכום הזה מידי חודש, רק שעכשיו זה משולם דרך המעסיק, והוצאה כזו נחשבת כהוצאה רגילה של הבית שלא מנכים אותה מהריווח. אני צודק?
2. אני מקבל שכר נטו – שזה אומר שהמעסיק משלם את דמי ביטוח לאומי עבורי ולא מנכה אותם מהשכר שלי. אני מסתפק שהיות ועד היום כתלמיד ישיבה שילמתי מידי חודש 125 שקל לביטוח לאומי, וכמו שנאמר לעיל זו הוצאה שלא מנכים מהריווח, אזי כעת שהמעסיק משלם עבורי אני צריך להוסיף לחישוב ההכנסה סכום של 125 ש"ח שנחסך ממני מידי חודש. אני צודק?
תודה מראש!

תשובה:

שלום וברכה

בנוע לאשתך אתה ודאי לא צודק, כי אשה שהיא עקרת בית למיטב ידיעתי פטורה מתשלום ביטוח לאומי. בנוגע לדמי הביטוח לאומי שלך, אני גם נוטה לומר שאין חיוב, כיון שביטוח לאומי זה בעצם מס, זה לא רכישת ביטוח בחברת ביטוח… לכן הסכום משתנה מאדם אחד לשני. כך שכיום אתה פטור מכך וזהו.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אמרת שהיום המעסיק משלם זאת עבורך מעבר למה שהתחייב לשלם לך, וממך לא יורד כלום, לכן אמרתי שאתה בעצם לא משלם את המס. בשאלה שקישרת מדובר באדם שמשלם מס ומסתפק כמה לנכות.

  2. תודה על תשובתכם.
    שאלה לי –
    והרי הסכום שהוא משלם זה במקום שאני ישלם את זה. זה עובד כזו:
    הייתי אמור לקבל שכר של 1000 ש"ח ולפי החוק המעסיק היה צריך לנכות מהשכר שלי 40 ש"ח עבור ביטוח לאומי. בא המעביד ורשם לי בתלוש 1040 ש"ח, כך שבפועל הוא שילם לי עבורי את הסכום שאני הייתי אמור לשלם. ממילא לא מדובר פה שאני פטור מהמס, אני חייב רק שהוא משלם זאת עבורי מרצונו הטוב.
    האם ריווח עקיף שכזה לא נחשב כהכנסה?
    באופן דומה – אדם שהוריו משלמים עבורו מידי חודש את דמי הביטוח לאומי, לא נחשב הדבר כהכנסה בשבילו. שהרי לולי היו משלמים זאת הוא היה צריך לשלם…

  3. בחשבה שניה אני אכן לא משוכנע שדייקתי ונראה שכן כדאי להפריש, אבל רק ארבעה שקלים. החשיבה שלי היתה שרווח עקיף של פריעת חוב אינו חייב במעשר, אבל בצורה שאתה מציג את הדברים זה לא רווח עקיף אלא ישיר, אתה זוכה בכל ה1040 ש"ח, והם לוקחים ממך ארבעים, לכן יש להוסיף למעשרות עוד ארבעה שקלים בלבד! כשיעור הרווח הנוסף שקיבלת, אבל לא כשיעור ה125 שהיית יכול להפסיד שזה באמת סתם רווח עקיף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל