לתרומות לחץ כאן

מה נחשב להשתמש לכתר תורה שלא לשמה?

שאלה:

שלום להרב,

שאלה: אחד שהיה לו דין עם מצרי, והטריד אותו האותו נכרי כמה שנים וסוף סוף באו לערכאות לדין. ושם החבר מושבעים שאלו כיצד לקרוא לכבודו, בתואר "רב" כיון שהבעל דין היה רב או "מר פלוני" בשמו, והשיב להם "רב". ואף שלא היה מטעם להיות רב שהצליח ב"ה נגד הגוי אלא מפני שהגוי שיקר ובדה דברים והכל היה עורמה נגד היהודי, מ"מ כיון שבעת שאמר שהוא רב זה נתן לחבר מושבעים יותר ביטחון בו וזה היה קצת יתרון על הצד השני התעורר שאלות כאלו:

1. האם זה נחשב להשתמש בכתר תורה לשם עצמו? וצד הספק שהיה יכול לומר תקראני מר פלוני כיון שלא קרה הסיבת דינם בעת שעושה בעבודתו כרב ולכן היה מקום שלא יקראנו בתואר רב. מעיד אני רבנים חשובים שישבתי בצידם שראיתי לדוגמא כשיתקשרו לאנשים או מוסדות שמכירים אותם כרב מכובדים מאוד רק אמרו " זה פלוני שלום וכו' " ולאחד מהם אמרתי " סלח לי מדוע כבוד הרב מתיחס לעצמו כפלוני, הלא כבודו הרב פלוני שהרבה מאיתנו זקוקים לעזרתך זה לא כ"כ כבוד למר" והשיב לי שלא רצה להשתמש לכתר תורה לדברים סתם.

2. או יש לומר שכל עוד שלא ישקר חס ושלום ויעה הכל בצורה אמיתי אפשר לעשות מה שביד האדם להצליח נגד גוי שקרן ואף להשתמש בתואר שלו אף שיאמינו לו יותר מהצד השני ?

3.או יש לומר שמותר לגמרי לעשות כן שזה לא כבוד התורה אדם שרב להיקרא ע"י נכרי רק כמו מר פלוני, אלא לא לעצמו עושה אלא לכבוד התורה ולכן יפה לעשות כן?

ברכה והצלחה

תשובה:

שלום וברכה,

האיסור להשתמש בכתר תורה דוקא אם מרוויח יתר על מחייתו, או שמקבל כבוד לעצמו, אבל להרוויח מחיתו או שיכבדו את התורה – מותר. וכמו כן מותר לת"ח להודיע שהוא תח כדי שיפטרו אותו ממיסים, ואין זה השתמשות בכבוד התורה. ולפ"ז כ"ש שמותר לו לקרוא עצמו רב כדי להציל עצמו מעלילות שוא.

בהצלחה

מקורות:

ראה משנה אבות פ"ד משנה ה ובמפרשים שם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל