לתרומות לחץ כאן

ספרי מקצוע שמעורב בהם מינות

שאלה:

לקחתי ממישהו ספר על דיאטה שכתב גוי אחד.
הספר אמנם עוסק בפן המקצועי ורעיונות לעזרה וכד'.
אך תוך כדי הדברים הוא משלב את הגיגיו הפסולים על בריאת העולם וכד'..לפעמים בכפירה ממש…
האם מותר לקרוא את הספר לצורך הדברים המקצועיים, תוך כדי דילוג שאני רואה שהוא מתחיל לדבר שטויות…
יש לציין שאמונתי ב"ה מבוססת, כך שאין חשש ב"ה להשפעה..אבל השאלה האם זה נקרא ספרי מינות וכד'.
במידה ואסור לקרוא, האם צריך לשרוף את הספר? או מספיק לזרוק אותו? [אם הבעלים ירשה לי…]

תשובה:

שלום וברכה

אפשר לקרוא ולדלג ואחר כך מיד להחזיר לבעלים או לזרוק אם ירשה, ולא להשאיר בבית.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. מה המקור להיתר זה?!?
    בסנהדרין (פרק חלק צ.) כתוב ואלו שאין להם חלק לעוה"ב וכו' ר"ע אומר אף הקורא בספרים החיצוניים. ואמרו בגמרא תניא ספרי מינין.
    והנה לשון שו"ת הריב"ש (תשו' מה) "היש ספרי מינין יותר מאלו שמביאין מופתים וראיות להכחיש עיקרי התורה, ולא אמר ר"ע המאמינים בספרים חיצוניים. אלא אפילו הקורא אותם. פן יטו את לבבו להאמין בדבריהם". עכ"ל.
    וכ"נ בפסקי ריא"ז (סנהדרין פי"א ה"ג) הקורא בספרים החיצוניים אין לו חלק לעוה"ב, והם ספרי המינים (א.ה. לא שמדברים רק על מינות. אלא ספרים שכתבו המינים. ע"כ הערה) שאדם נמשך בהם למינות ואלה הם ספרי אריסטוטולוס ושאר הפילוסופים שהם כופרים בתורה ובמעשה בראשית וכו' עכ"ל.

    בשולחן ערוך הרב כתב- (יו"ד הל' ת"ת פ"ג סעי' ז') ספרי מינים שהם ספרי הפילוסופים מנכרים שהיו מינים וכופרים בהשגחה ובנבואה שאסור לקרות ולעיין בהם כלל, אפילו באקראי (!) ואפילו ללמוד מתוכם איזה מוסר ויראת שמים וכו' ועליהם אמרו חכמים שהקורא בספרים החיצונים אין לו חלק לעוה"ב. ע"כ.

  2. כיון שהספר אינו עוסק בזה ורק בדרך אגב זה מובא מחמת שהכותב חושב שזה כך כדבר פשוט, אפשר לדלג. כשאדם כותב על דיאטה, ודרך אגב הוא כותב לפי תומו שכבר מיליוני שנים העולם קיים, אין כאן דיון על הדבר הזה וזה לא הנושא, ואין ברירה אלא לדלג.

  3. מקור לשאלה דומה יש באגרות משה, אמנם שם מדובר בדבר שכבר בטל מהעולם, אבל הרעיון דומה, שכאשר הוא לא בא להוכיח שיטה זו, ואין סיכוי להמשך אחרי זה, זה רק נכתב בדרך אגב, יש להקל:
    שו"ת אגרות משה יורה דעה חלק ב סימן נג
    בענין אחד שפרנסתו להיות מורה בבתי הספר של המדינה בדברי ימי היונים והרומים אם מותר לספר בדתיהם כ"ח ניסן תש"כ. מע"כ ידידי הנכבד מהר"ר יהודה פרנס שליט"א.
    הנה בדבר אחד שפרנסתו להיות מורה בבתי למוד של המדינה בדברי ימי היונים והרומים וצריך גם להגיד שעורים בעניני דתיהם ועבודת אליליהם אם יש בזה איסור דאל תפנו אל האלילים וכתר"ה מסביר הספק מכיון שכתב הרמב"ם בפ"ב מע"ז ה"ב שאיסור הקריאה בספרים שחברו עובדי כוכבים בעבודתה הוא משום שדבר זה גורם להפנות אחריה ולעשות כמה שהם עושין ובזמן הזה שדתיהם כבר מאוסים לכל העולם אין לחוש כלל שימשך אחד אחר זה אין לאסור או דשמא עכ"פ הוא בכלל האיסור אף שאין הטעם.
    הנכון לע"ד דלהסתכל בצורה של ע"ז שהוא ג"כ מצד אל תפנו כדאיתא בשבת דף קמ"ט אסור אף שליכא הטעם ככל האיסורין שאין תלוין בהטעם אף באלו שנאמר טעם, ואף לר"ש שדריש טעמא דקרא הוא רק שהוא לפרש מצד הטעם שלא נאמר האיסור אלא באופן שאיכא הטעם כמו בלא תחבול בגד אלמנה שבשביל הטעם מפרש שלא נאמר האיסור אלא בעניה אבל בדבר שנאמר האיסור רק שנעשה זמן שליכא הטעם גם לר"ש לא יותר כיון שכבר נאסר. וראיה משיטת הרמב"ם בפי"ב מע"ז ה"א וה"ז שהקפת פאת הראש והשחתת הזקן נאסר מטעם שכן הוא דרך העכו"ם והב"י בסימן קפ"א ביו"ד כתב שלא נתן טעם מדעתו אלא הוא מדעת הכתוב עיין שם ומ"מ גם הרמב"ם סובר שהדין הוא לעולם אף כשהעכו"ם אין עושין כן דלא כסתם חוקות העכו"ם שכשהעכו"ם פסקו מלנהוג כן ליכא האיסור וכן הוא אף להטור באיסור כתובת קעקע ושריטה וגדידה שהאיסור הוא משום חוקות העכו"ם כדאיתא בסימן ק"פ ומ"מ אסורין לעולם אף כשפסקו העכו"ם מלעשות כן אלמא דכיון שדברים אלו אסרה תורה בפירוש אף שהוא בשביל אותו הטעם עצמו דסתם חוקות העכו"ם מ"מ לא תלוי הדין בהטעם שיתבטל כשיבא זמן שלא יהיה הטעם אלא דבשביל הטעם שהיה אז אסרה תורה לעולם אף כשיתבטל הטעם כיון שעכ"פ היה זה בהאיסור. ול"ד לסתם חוקות עכו"ם שלא נאמר האיסור על הדבר אלא על מה שהוא חוק העכו"ם דלכן כיון שפסקו עכו"ם להתנהג כן הרי אין זה שוב מכלל האיסור כיון דחוק העכו"ם שבו היה האיסור ולא עצם הדבר, אבל אלו דברים הא נאמר איסורן על עצם הדבר כמ"ש בתורה וזה שהיה חוק העכו"ם הוא רק לטעם על האיסור שלכן אינו עושה שיתבטל הדין אף שנתבטל הטעם במשך הזמן. וכ"כ הוא איסור אל תפנו אל האלילים דהוא איסור על הסתכלות בצורה בע"ז וכדומה אף שהטעם הוא כדכתב הרמב"ם כדי שלא יפנה לעשות כמעשיהם ומשמע מהכ"מ שהוא ממשמעות הקרא מ"מ הוא רק טעם להדין שלכן אף שנעשה זמן שליכא הטעם לא נתבטל האיסור.
    ולכן גם לקרא בספרים שחברו בעבודתה יש לאסור אף שנימא שבטל הטעם בזמן הזה שכבר נמאסו דעותיהם בעולם אבל נראה פשוט שהאיסור הוא רק בספרים שחברו העכו"ם שעובדים להע"ז שהם כתבו זה לשבחה בדברי הבל ושטות שנדמה להם שהוא שבח שספרים כאלו נאסרו בשביל הטעם בלאו דאל תפנו ונאסר לעולם אף כשיתבטל הטעם שלא ימשכו בנ"א בדבריהם הטפשיים, אבל ספרים שנתחברו מכופרים בע"ז ההיא שהוא רק להתלוצץ בהם ולבזותם במה שמספרים הבלותם ושטותם לא נאסר גם אז, ומצינו גם בקראי שמספרים מעבודתם אבל כיון שהוא באופן שהוא לבזות ולהתלוצץ אינו כלום. וכ"ש שאין לאסור עתה מה שלא היה אסור אז.
    וא"כ כשצריך ללמד בהקורס שלו עניני דתיהם והבליהם, צריך לדבר בלשון שיבינו שהם עניני שטות והבל איך שדבר הבל זה עשו ודבר הבל זה אשר אפילו קצת בן דעת ימאס בזה וכהא שאמר ר"נ במגילה דף כ"ה כל ליצנותא אסירא בר מליצנותא דעכו"ם דשריא. ובאופן זה מותר, וגם אפשר יביא קצת תועלת מזה שיבין מזה שאף עתה יש כמה דברים שאף שמחזיקים הרבה בנ"א שהם באמת הבלים ודברי שטות ואין ללכת אחר הדברים שמחזיקים אף רוב עולם בעינים סתומות, כמו שהיו הרבה דורות שטעו בדברי הבל ושטות כאלו שהיו מליוני מליונים בנ"א ורק עם ישראל שהיו מתי מעט הבינו האמת וקבלו התורה ושמרוה בכל הדורות ומסרו נפשם עליה וכל העולם שחקו עליהם ובזו אותם ועתה יודעים כל אוה"ע שהאמת היה עם ישראל בזה, ואפשר יבינו שגם עתה הוא כן, ואף שודאי אין לנו לדרוש בפני אוה"ע בדבר דתם שמחזיקים היום מצד שלום המדינה שבחסד השי"ת אנו שרוים בצלה בשלום ושלוה ואנו מצוים להתפלל בשלומה מ"מ לדרוש על הבליות העמים הקדמונים הוא דבר טוב שיביא תועלת ממילא. והנני ידידו מברכו בלו"נ, משה פיינשטיין

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל