שאלה:
אם אני עובד במשרד משעות הצהריים ועד ללילה כשתיים עשרה בלילה.
מצד דיני ייחוד – אם יעבדו איתי עוד נשים, איך מבחינת דיני ייחוד זה יכול להיות מותר?
1)אם זה רק אני ונשים- מספיק שיהיו עוד שלושה נשים או שאפילו פחות?
2) אם יש איתי עוד גבר אחד זה כבר בסדר?
תשובה:
שלום רב
למנהג הספרדים ודאי אסור. שכן יחוד של איש אחד אפילו עם כמה נשים אסור לדעת השולחן ערוך סי’ כב סעי’ ה. למנהג האשכנזים יש להקל בשעת הדחק כיון שיש כאן שלוש נשים [ראה שם ע”ד השו”ע הנ”ל] ואפילו בלילה יש להקל בשעת הדחק כמבואר בשו”ת הרמ”א סי’ יד. אבל ודאי זה לא לכתחילה כיון שיש שהחמירו בזה בלילה להצריך ארבע נשים גם לאשכנזים, ראה נטעי גבריאל יחוד עמ’ קנח. עם שתי נשים אסור לכל הדעות. עוד גבר לא יעזור. ראה עוד הרבה תשובות כאן באתר על יחוד במשרד, יש אופנים שמותר.
לספרדים:
1) באיזה אופן כן מותר, לשהות במשרד בלילה כשאני גבר, ואני לא יודע מה יהיה שם אם עוד נשים, ואם כן כמה, ואלי כמה גברים אני לא יודע.
אשמח לדעת הספרדים(הרב עובדיה יוסף ז"ל) להבהיר לי מתי הדבר מותר. ומתי אסור, כלומר- מתי אסור לי ומתי מותר לי תודה.
2)"שכן יחוד של איש אחד אפילו עם כמה נשים אסור "-מה הכוונה? האם שלגבר אסור להתייחד בכלל לא משנה כמה נשים יש? אז מתי בעצם מותר, לא הבנתי, וגם למה עוד גבר לא מתיר את זה? האם עוד שני גברים לפחות זה בסדר לא משנה כמה נשים יש? ואם לא- מה כן? תודה רבה על כל העזרה.
וגם- מה נחשב ייחוד לדעת הספרדים שאסור? אם הדלת פתוחה זה בסדר לא משנה מה ומי וכמה נמצאים במשרד?
האם יש נפקא מינה אם אין סיכוי סביר שמישהו יגיע לאזור באמצע המשמרת כיוון שאין סיבה שמי שלא עובד יגיע סתם ככה? כלומר זה לא באמצע מקום הומה אדם, אלא צדדי.
ואם זה במשרד ,בתוך מבנה, כשבשאר המבנה יש עוד אנשים?
1. אם אנשים באים ויוצאים במשרד, מבחוץ, זו סיבה להתיר.
2. לספרדים הדין כנ"ל, ראה במקורות שציינתי.
כנ"ל אם יש סיכוי שיכנסו זה מתיר, בלי זה זו בעיה. כשיש במבנה עוד אנשים והם מסתובבים זה גם טוב.
אז לספרדים- גבר אחד עם אלף נשים גם אסור,
אך- גבר עם עוד כמה גברים זה יתיר לשהות עם נשים?אם בכלל זה עוזר. ואם לא – למה לא?
לגבי עצם ההסתכלות במקורות- אני לא כ"כ בקיא להסיק מסקנות לעצמי ולעיין לבד.
ראה התשובות בקישור שציינתי לך.
אני למדי שכל זה בזמן של הש״ע אבל היום שלכל אחד יש חדר ומנעול יש להקל. האם זה נכון? ומה אם אחת הנשים היא אשתו?
זה לא נכון כיון שהיציאה לרשות הרבים היא אחת. כמובן שאם אחת היא אשתו מותר.
למה בבית מלון שיש יציאה אחת לרשות הרבים זה לא ייחוד?
במלון עצמו יש הרבה עוברים ושבים ומירתת, ובחדר הפרטי כמובן כל אחד לעצמו ואין חשש שיכנס מבחוץ.
השאר תגובה