לתרומות לחץ כאן

התרת נדר למפרע

שאלה:

בס"ד
שלום כבוד הרב,
קנסתי את עצמי בנדר ב500 שקלים בתשלום מידי במידה ואפול במזיד בפגם הברית.
לצערי הרב קרסתי ונפלתי בפגם הברית. תקף אותי יצרי ולא עמדתי בניסיון ומשום מקום היצר התחזק עליי ללא הרף.
אני מאוד מדוכדך ועצוב כעת. כרגע אני לא עובד אלא לומד ואין לי את היכולת והסכום הנ"ל. מה עליי לעשות?
אני לומד תורה בכל יום כ8 שעות באיכות ובכמות, שומר על העיניים ועל המחשבה.
תודה.

תשובה:

שלום רב

על התרת נדר להמנע מעבירה ראה כאן. לדעת חלק מהפוסקים זה כלל לא מועיל, ולכן גם אם עושים התרה אין לסמוך על כך, זה רק כדי להרויח את השיטות שזה מועיל. אבל על עצם הקנס מועילה התרה, אלא שראה כל נדרי פרק לב הערה לו מדברי האחרונים שההתרה אינה עוקרת את הנדר למפרע אלא רק “מכאן ולהבא למפרע”, כלומר מכאן ולהבא דנים כאילו לא היה נדר, אבל מה שהתחייבת עד עכשיו עליך לשלם. ולמען ה' אל תנדור יותר!!! זה לא פתרון! לא נודרים בשום אופן!

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. כבוד הרב יוכל לתת לי פתרון מעשי. אצלי זה היה השלב האחרון.
    בשלבים הראשונים ויתרתי על הטלויזיה, לאחר מכן ויתרתי על האיפיון, לאחר מכן ויתרתי על האינטרנט, לאחר מכן חינכתי את עצמי ללכת עם העיניים רק עד ארבע אמות ללא פזילות לצדדים (וכך אני נוהג עד עתה) לאחר מכן הגברתי את הלימוד תורה בכמות ובאיכות(בהלכה ובגמרא עד כדי 8 שעות ביום על אף שאיני אברך כלל),לאחר מכן אמרתי אולי אני די חלש בביטחון בהשם הגברתי את הלימוד בשער הביטחון כאשר עוד מעט אני עושה עליו סיום בפעם השלישית כבר, לאחר מכן החלטתי להתענות פעם בשבוע כדי להתקדש יותר, לאחר מכן החלטתי לא לאכול בשר כל השבוע אלא רק בשבתות ובימים טובים. לאחר מכן החלטתי לטבול במקווה יום יום(הכל אני נוהג עד עתה, מלמד התענית וטבילות מקווה יום יום) ולבסוף כשראיתי שאין מנוס החלטתי לנדור כדי לעשות סייג עוצמתי יותר גם בהדרגה אך ללא הועיל . כל אלו מלווים בלהשאר ער לילה שלם בלימוד תורה ובתעניות נוספים ובדבקות גדולה בהשם ובבכיות יום יומיות שלוש פעמים ביום רק על כך שהשם יציל אותי מן העברה המכוערת הזה שלולא זה הייתי משיג עוד הרבה יותר בתורה ובהלכה ובדבקות בהשם יתברך.
    לי נראה שהדבר יותר על פי הסוד שידוע שהורים שמביאים ילד לעולם ביום חול לפני חצות מושכים לו נשמה מקולקלת ובעלת תאוות (לא יודע לא שאלתי אותם) ובנוסף הסנדק שלי היה בעל תאוות אדירות לעברה זו לצערי, כך ידוע לי בוודאות.
    אשמח לפיתרון אמיתי וכנה.
    על אף שהדבר שובר אותי ביותר בכל פעם מחדש, הדבקות שלי בבורא עולם חזקה מדי מכדי שאשבר ואברח לשקר שבחוץ. (ואני לא בעל תשובה בתחילת דרכו, אלא כבר 8 שנים לערך- כך שאני לא ב"אורות" כפי שנוהגים לכנות, אלא מאוד יציב ושפוי)
    אין לי רצון כלל לעשות את העברה המכוערת הזו.
    בדרך כלל כשזה קורה זה מגיע בעקבות הצער והעצבות שמגיעה לאחר צאת השבת.

  2. אני מתפעל ממעלותיך ועבודתך העיקשת, אף שאני עדיין איתן בדעתי שעם נדרים לא מסתבכים. אני הייתי מציע לך הצעה אחרת ואולי גם הפוכה… המשך בכל מה שקנית שיש בו ריבוי קדושה בשמחה, כמו שעות הלימוד הרבות שזה נפלא, הלימוד בשער הבטחון, וכמובן הסייגים עם האייפון והלויזיה שזה פשוט. אבל אכילת בשר ותעניות זה לא כדאי בזמנינו. העיקר לעבוד את ה' בשמחה. ועתה לעצה שלי: פשוט לא לעסוק בענין זה… כלל! רק ללמוד בשמחה, ואם נכשלים, שבע יפול צדיק וקם ואין ליפול לעצבות! בהצלחה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל