קימה בפני תלמיד חכם השווה לו בחכמה

רבני בית ההוראה
כ"ב ניסן ה'תשע"ח

שאלה:

למדנו בסימן רמד סעיף א’ ביורה דעה שיש חיוב לקום מפני חכם. והרמא מביא בשם ההגהות מיימוניות והטור שזה רק שהוא גדול ממנו וראוי ללמוד ממנו. ובסעיף ח מרן כותב “שני חכמים ושני זקנים אין אחד צריך לקום מפני חבירו אלא יעשה לו הידור”. מה כוונת מרן פה? שוודאי שאין חיוב לקום אם שווים בחכמתם אלא רק יעשה לו הידור (בגדר המלצה מתוך נימוס ולא בתור חובה) או שכתחליף למצוות קימה יש רק להדר (מתוך חובה) כשחברו עובר.
תודה רבה, גיא ונריה

תשובה:

שלום חברים!

עירבבתם כאן שני מושגים… המילה הידור כאן אינה משמשת כמו הידור מצוה או “לכתחילה” וכדומה, אלא כעין מה שאנחנו קוראים היום “קידה”. כלומר הוא לא צריך לקום ממש, אלא מספיקה כעין קידה כזו של כבוד.

בהצלחה

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *