לתרומות לחץ כאן

אמירה ליהודי שעדיין לא קיבל עליו שבת

שאלה:

שלום וברכה,

מה הדין כאשר מנהג המקום לקבל שבת בשעה פלונית, ואיש אחר עדיין לא קיבל שבת, האם מותר לומר לו לעשות מלאכה עבורו, אע"פ שמנהג המקום לקבל שבת?
ב. ומה יהיה הדין אם האיש הזה הגיע מעיר אחרת ?

אבקש מקור לגבי סעיף ב,

תשובה:

מועדים לשמחה,

מותר לומר לאדם שעדיין לא קיבל שבת לעשות עבורו מלאכה כמבואר בבית יוסף סי’ רסג בדעת הרשב”א ובשו”ע שם סעי’ יז. אני לא יודע מה הכוונה במקום שנוהגים לקבל שבת בשעה מסויימת. האם מנהג זה מחייב? לדוגמא, בירושלים האשכנזים מקבלים שבת 40 דקות לפני השקיעה, האם זה אכן כך, כולם מקבלים שבת 40 דקות לפני השקיעה? כירושלמי אני מאוד מפקפק בכך..

ראה עוד כאן

 

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. אז בעצם להבין את המשנה ברורה כאן, בזה שאומר כשיש שהות הרבה עד בין השמשות, ואם הו אסמוך לבין השמשות בודאי קבלו רוב אנשי העיר שבת והמיטוא נגרר אחריהן, ואומר שלכן אין הדין שייך כאשר זה סמוך, מה כוונתו? האם שזמן שכל העיר קיבלו שבת, ואחד עדיין לא קיבל שבת, בזה לא ניתן לומר לו לעשות מלאכה ? שכך אני מבין…

    ואם כן מה יהיה הדין כאשר אותו אדם אינו תושב המקום, והוא מקבל שבת סמוך לשקיעה, האם יהיה מותר לומר לו ?

    אלו דברי המ"ב ס"ק סד

    "מותר לומר: דכיון שלחבירו מותר אין איסור אמירה שייך בזה. וסעיף זה איירי כשיש שהות הרבה עד בה"ש דאם הוא סמוך לבין השמשות בודאי קבלו רוב אנשי העיר שבת והמיעוט נגרר אחריהן בע"כ וכדלעיל בסי"ב ולא שייך דין זה. כשמגיע סמוך לבין השמשות אל ימתינו לומר מזמור שיר ליום השבת [או שאר מאמרים הנוהגים לומר בשביל קבלת שבת] בשביל איזה אנשים העוסקים בביתם בעניניהם ומשהין לבוא לבהכ"נ:

  2. אז הרב אומר שאם לו יצוייר שיש עיר שכן מקבלים כולם בשעה מסויימת וכבר אמרו ברכו, אסור לומר שהרי אותו זה שאומרים לו גם הוא מקבל שבת בעל כורחו ?

    ואם כן , האם כאשר מגיע אדם אורח, לביקור, ודרכו שלא לקבל שבת אלא סמוך ממש, האם לו יהיה מותר לומר או שהוא נגרר אחרי המקום והזמן שמקבלים שבת ?

  3. נכון אבל מציאות זו אינה קיימת כמעט בזמנינו שיש המוםן בתי כנסת והרבה מאוד אנשים שלא שייכים לשום מסגרת וכו', זה יכול להיות רק במקומות מרוחקים ומבודדים עם קהילה מאוד קטנה ומגובשת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל