לתרומות לחץ כאן

כמה דינים לגבי חול המועד

שאלה:

בס"ד
שבוע טוב ומועדים לשמחה
כבוד הרב,
אני תמיד (בלי נדר) מקפידה להדליק נרות שבת ביום שישי כ 50- 45 דקות לפני השקיעה. ביום ישי האחרון , ערב שבת קודש וערב פסח, היו הרבה מאוד דברים שבייתי חייבת להספיק לעשות לכבוד השבת והחג. והדלקתי נרות כ 5 דקות אחרי הזמן המצויין בלוחות. כמובן שעוד היה זמן עד לשקיעה , אך כעסתי על עצמי מאוד והרגשתי רע. כמובן שאשתדל בע"ה שלא יקרה דבר כזה שוב חלילה. אך בכל זאת רציתי לדעת האם יש בכך מעין עבירה ? ובאופן כללי, עד מתי מותר להדליק נרות שבת כדי שלא להיכנס ח"ו לחילול שבת לא עלינו ?
בנוסף, האם מותר לקנות בגדים חדשים בחול המועד וללבוש במהלך ימי הפסח ?
האם מותר לכתוב , כתיבה פשוטה כגון חתימה בקבלות של הסופר, וכדומה ?
האם מותר לגהץ בגדים שברצוני ללבוש בימי חול המועד, ובפרט לכבוד שביעי של פסח ושבת קודש הבאה עלינו לטובה ?

ועוד שאלה , האם בכל אחד מימי חול המועד יש עניין לאישה , לאכול סעודה עם מצה ולשתות מעט תירוש כדי לברך ברכת המזון ומעין שלוש עם התוספות של יעלה ויבוא ?
כשלוקחים חצי מצה עגולה, אפשר לאכול את רובה ולהשאיר חלק קטן להתר ? כלומר בכל פעם שאוכלים פת או מצה יש עניין להשאיר פרוסה קטנה ? ומה עושים עם החלק שנשאר? האם חובה לזרוק או שאפשר שיהודי אחר יאכל ?

תודה רבה !

תשובה:

מועדים לשמחה,

א. הקבלה שלך להשתדל להדליק נרות לפני הזמן היא מצוינת, אבל ודאי שלא צריך להגדיר את מה שקרה השבוע כעבירה. רמת ההשתדלות עדיין קיימת, אבל מה לעשות לא תמיד זה מתאפשר.

ב. אם אין לך בגדים אחרים ללבוש את יכולה לקנות בחול המועד. אולם סתם כך אסור.

ג. לחתום על הקבלות כאשר המוכר מבקש מותר.

ד. מותר לגהץ בחול המועד זה לא מלאכת אומן.

ה. בחול המועד אין חובה לאכול פת או מצה בפסח. מלבד דעת הגר"א כידוע שסבר שבכל יום יש מצווה לאכול מצה שנאמר שבעת ימים תאכל מצות. אולם להלכה לא נוהגים כך.

ו. הפירורים שמשאירים כדי לברך ברכת המזון ניתן לזרוק אותם או כמובן אם נשאר משהו ראוי יותר, אפשר לתת את זה למי שרוצים, כך בדיוק גם לעניין מצות.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בס"ד
    תודה רבה. ברמת העקרון, כאשר אישה עסוקה בהכנות לשבת וחלילה לא מדליקה בזמן שכתוב , עד איזה זמן רשאית להדליק כדי לא לחלל שבת ח"ו ?

  2. מאוד מאוד חשוב להדליק לפחות 20 דקות לפני השקיעה, כיון שיש סוברים שבין השמשות מתחיל 13.5 דק' לפני השקיעה [היראים] וצריך גם תוספת שבת. אבל בדיעבד עד 10 דקות תדליק, אבל חלילה להגיע לכך בשום אופן שבעולם!!! ואם היא גרה בעמק והשקיעה מוקדמת ממה שכתוב בלוח, לא תדליק בשעה כזו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל