שאלה:
צריך מקור
איפה כתוב, ביני חו״ל, יכולים להינות ממלאכה שעשה בן ישראל ששומר יום אחד?
מה הדין שעשה לעצמו ? ( צריך מקור) האם מותר אז
לדוגמא האחד עושה יום טוב כמו בארץ , ומתארח אצל יהודי מחו״ל, ובן א״י מדליק מנגל חשמלי, והוא גם אוכל , האם ניתן להינות?
ומה הדין שעושה לישראל ?
תשובה:
שלום וברכה
אסור בן חו”ל לומר לבן ארץ ישראל שיעשה עבורו מלאכה, ולפי שלא גרע מאמירה לגוי שהיא אסורה, ראה שערי תשובה סי’ תצו, ברכי יוסף שם ס”ק ד, רדב”ז ח”ד סי’ רנח, וראה עוד בהרחבה רבה בס’ יום טוב שני כהלכתו פרק יד. ויסוד הענין הוא שאף שכיום אנחנו בקיאים בקביעא דירחא תיקנו חכמים יום טוב שני מדרבנן, ונמצא שדינו כיום טוב לכל דבר ולא מספק בעלמא, ולכן מי שמחוייב ביום טוב שני חלים עליו כל דיני יום טוב ובכלל זאת איסור האמירה.
אולם, אם הבן ארץ ישראל עושה מעצמו מלאכה עבור הבן חו”ל, אין בכך בעיה, ואין בזה איסור “הנאה ממעשה שבת”, כיון שהוא עושה מדעת עצמו, כך כתב בשו”ת מנחת יצחק ח”ז סי’ לד – לה ראה שם מקורותיו בהרחבה. לכן, אם אפשר לבקש לפני החג בדרך רמז שלא בציווי מהבן ארץ ישראל שיבוא לנגן או לצלם יש להתיר. וראה עוד שו”ת מנחת שלמה ח”א סי’ יט אות ג.
הרב עובדיה מביא בשם השערי תשובה תצ"ו שמותר להגיד לבן ישראל לעשות לו מלאכה ביום טוב שני ,זה דומה למי שקיבל עליו את השבת מוקדם שיכל לבקש מיהודי שעוד לא קיבל את השבת לעשות לו מלאכה ,וכך פוסק הש"ע
השאר תגובה