לתרומות לחץ כאן

שיעור אכילת כזית מצה ומרור בליל הסדר

שאלה:

בסד
שלום הרב!
1) מהם השיעורים שצריך לאכול בליל הסדר והיכן לפי דעת הספרדים?
2) אם אין לי מספיק מצה שמורה והרי צריך לאכול שיעור לכל אחד מן הסועדים כיצד עלי לנהוג?
3) כיצד אפשר להסביר כשרים ידיות בכיסא?
4) תוך כמה זמן צריך לאכול את השיעורים לפי הספרדים?

תשובה:

שלום וברכה

בליל הסדר צריך לאכול לכתחילה 5 כזיתים של מצה ושני כזיתים של מרור: שני כזיתים של מצה באכילת מצה, שנים באפיקומן ואחד בכורך. ומרור, אחד במרור ואחד בכורך. כמובן, מעיקר הדין מספיק כזית אחד בכל פעם, אלא שבאכילת מצה נהגו לאכול כזית אחד לחם משנה והשני של המצה החצויה, ובאפיקומן אחד כנגד פסח ואחד כנגד חגיגה. למעשה, כיון שכדאי להחמיר באכילת מצה ובאפיקומן לאכול כזית בשיעור חזון איש שהוא כפול משיעור הגר"ח נאה, ניתן לאכול כזית אחד חזון איש וממילא נכלל בזה קיום המנהג של שני כזיתים ע"י שיעור הגר"ח נאה וא"צ לאכול יותר.

הנושא של מצה שמורה זה הידור לא רק בליל הסדר, כל החג ראוי לכתחילה להדר במצה שמורה כדי שנדע שאין חשש חימוץ, לכן סתם זו "השקעה כדאית" לקנות מצה שמורה. ומכל מקום ניתן לקיים את המצוה גם במצה שאינה שמורה, ולכן באכילת מצה שהיא הדאורייתא תתן מהמצה השמורה ובכורך שהוא דרבנן מהמצה שאינה שמורה [אם אכן לא יהיה לך מספיק] ואם יהיה לך לאפיקומן מצה שמורה מה טוב, זה יותר חשוב מכורך.

שאלה 3 נכתבה בכתב סתרים, אני מניח שכוונתך לשאול כיצד מסבים… אדרבה, בכסא כזה נוח מאוד להסב, הכי טוב להניח כרית על הידית ולהשען לצד שמאל על הכרית בשעת השתייה והאכילה של המצות והיין, אבל גם בלי כרית ניתן להשען כנ"ל באופן שאתה מוטה בצורה נוחה.

המנהג שהעיקר להלכה ששיעור כדי אכילת פרס הוא 4 דקות. מי שמצליח לאכול תוך שתי דק' שזה השיעור המחמיר תבוא עליו הברכה, זה לא קל… מי שקשה לו מאוד לאכול יסמוך בדיעבד על השיעור של 9 דק'.

על שיעור כזית יש לנו מאמרים נפלאים בענין של רבנים הבקיאים היטב בענינים אלו ושם מפורטים כל השיטות ביניהן זו שהזכרת. ראה כאן וכאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל