לתרומות לחץ כאן

בין אדם לחברו – מכות לפני הבר מצוה

שאלה:

שלום רב.
1) אם אני מתארח אצל הוריי והם מגישים בשר.
אני ראיתי שהבשר נקנה מהסופר באריזה רגילה. אני מניח שלא מדובר בבשר חלק. האם מותר לי לאכול? (ספרדי הפוסק לפי ספרדים)
2) בת דודה שלי ילדה בת. האם מותר לי לשלוח לה הודעת אסאמאס למזל טוב, כאשר החשש שלי- האחים שלי ושאר בני הדודים לא בטוח ישלחו כולם. ואז נוצר מצב שאני ישלח והם אולי לא, וכך מסתבר שלא ישלחו, ונמצא שגרמתי לרכילות או לשון הרע שהם ידברו ויגידו, תראה רק הוא חשב לשלוח אבל האחים שלו לא.. או שאר בני הדודים לא… האם יש לחשוש לזה?
3) בהיותי ילד פגעתי בחברים שלי.
א. אם הרבצתי לילד וזה היה מתחת לגיל בר מצווה. נתתי לו בעיטה לאשכים, וגם מכות נוספות. לא יודע אם בקשתי ממנו אז סליחה. יכול להיות ויכול להיות שלא. האם מעיקר הדין אני חייב כעת לבקש ממנו סליחה? יש מחלוקת בדינים אלו? כי אני חושב שראוי לבקש כי לפעמים זה משאיר צלקת לאדם לכל החיים מבחינה נפשית.
ב. אם הרבצתי לילד ויכול להיות שהייתי כבר בר מצווה. אבל לא בטוח. נראה לי שכן. האם אני חייב לבקש ממנו סליחה היום?
ג. זרקתי כדור על ילד לפנים לפני גיל בר מצווה האם חייב לבקש ממנו סליחה היום? ואם מדובר בתאומים- איך אדע מי מהם האם אני חייב לנסות להזכיר להם מי מהם זה היה? ואם הם לא יזכרו את זה?
ד. בכללי מה ההלכה בעניינים אלה. של פגיעה לפני ואחרי בר מצוה.

4) האם אכילת פירות דמאי גורמת טמטום הלב?
5) אם יש לי הרהורים רעים בתפילה עם התפילין האם עדיף להתפלל קצר ולהוריד תפילין או להתפלל עם תפילין ויכול להיות שיהיו לי הרהורים?

תשובה:

שלום וברכה

  1. אין לאכול בשר מכשרות פשוטה. ובודאי אין לאכול בשר שאינו חלק כיון שאתה ספרדי, אבל גם לאשכנזי הייתי אומר לא לאכול.
  2. בודאי מותר!
  3. באופן כללי יש לפייס גם על מה שעשו לפני בר מצוה כמובא ברמ"א או"ח סי' שמג, מכות סטנדרטיות בין חברים זו מחילה הדדית ולא נראה שצריך לפייס אבל מה שמעבר לכך, יש לפייס.
  4. מה שאסור לאכול גורם טמטום הלב. אבל מי שעשה זאת בהיותו חילוני למשל וחזר בתשובה, אין ספק שבורא העולם מערה עליו ממרומים רוח טהרה ו8הכל טוב.
  5. אני חושב שהדרך להנצל מההרהורים היא להתפלל רגיל כמו כולם ולא לעסוק בזה ולא לחשוב על זה. תנסה להתרכז בתפילה ובעז"ה זה יעבור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל