שאלה:
שלום הרב!
1.למה ב'איסורים' מועיל עד אחד ואילו בממונות צריך 2?
2.באיזה סוגיה אפשר ללמוד את סוגי העונשים, כלומר על אלו עבירות מתחייבים שריפה ומתי סקילה וכו'?
תודה רבה!
תשובה:
שלום וברכה,
- לחייב ממון למדים מהפסוק שצריך שניים, שכתוב ע"פ שניים עדים יקום דבר. ואילו לגבי איסורים מועיל עד אחד. מצאנו טעמים חלוקים בראשונים. רש"י (גיטין ב,ב) שהאמינה תורה כל אחד על השחיטה ועל הניקור. וביארו התוספות שבידו של האדם להכשיר ולתקן את המאכל שלא יהיה אסור באכילה. תוספות כתבו שנלמד מהפסור "וספרה לה" שהאשה נאמת על עצמה ועל טהרתה. רש"י ביבמות הביא טעם נוסף שע"א נאמן באיסורים שאם לא כן אין לך אדם שאוכל בבית חברו, וכן לא יוכל שום אדם לסמוך על בני ביתו.
- ראה משנה מסכת סנהדרין פרקים ז, ט, יא. רמב"ם הלכות סנהדרין פרק טו הלכה י- יג.
בהצלחה, ופסח כשר ושמח