שאלה:
שלום לרבנים האם איסור בל יראה מדאוריתא זה רק חמץ ממש או אפילו חמץ תערובת והאם משנה כמה תערובת ביחס לחמץ יש ?אשמח למקור
תשובה:
חיוב כרת על אכילת חמץ מפורש כבר בתורה, שנאמר (שמות יב טו) “כי כל אוכל חמץ ונכרתה הנפש ההיא”. וראה גמרא בפסחים מג א. על חמץ בתערובת וגדר איסורו נחלקו תנאים אם הוא מהתורה או מדרבנן ראה פסחים מב א, ולדעת הרוב שסוברים שהוא מהתורה אם יש בו לאו או כרת, ראה שם מג א. וראה שם ברי”ף וברא”ש שכל המחלוקת היא כאשר אין כזית דגן בכדי אכילת פרס, כלומר לא אכל כזית מהחמץ עצמו בתוך ארבע דקות, כיון שהוא אחוז קטן מהתערובת, אבל אם אכל כזית דגן בארבע דקות לכל הדעות האיסור הוא מהתורה אלא שאין בו כרת. ובהשגותץ הרמב”ן לס’ המצוות כתב שבאופן זה יש גם חיוב כרת. וראה עוד פרטי הדינים בתערובת חמץ בפסח בשו”ע סי’ תמז.