לתרומות לחץ כאן

מוצא שהשיב לבית הבעלים האם צריך להודיעו

שאלה:

מה הדין אם החזיר לחצר הבעלים אך בלא דעתו, והוא במקום שהבעלים לא יכירו לכמה חדשים, האם קיים בזה קיום מצות השבת אבידה.

תשובה:

שלום רב,

ברש"י ב"מ לא, א ד"ה הכל צריך דעת בעלים דכיון דידע שאבדה ולא ידע שהושבה לא נזהר בה, ולא מאכילה ע"כ. מבואר שדוקא בגניבה צריך לטפל עד שידעו הבעלים. אבל באבדה שלא צריך דעת בעלים בהשבה הפטור נאמר עד כדי שהבהמה תמות מחמת רעב. ואפילו יעבור זמן רב עד כדי שתמות הבהמה. וכן הסמ"ע סי' רס"ז סק"א הביא את דברי רש"י, ולא חילקו בין מתה תוך זמן קצר לבין זמן מרובה.

ולפ"ז אם הניח בחצר חברו קיים מצוות השבה, ואפילו שלא ידע מכך בעל האבדה עד אחר זמן רב, וימנע מהשימוש באבדה.

אלא שבפתחי חושן חלק ב (אבידה ומציאה) פרק ז הערה ג הביא דבריהם וכתב וז"ל: והדבר צ"ע, שלכאורה נראה שאפילו שלא בבהמת אבידה כשרואה שעומדת למות מחמת רעב חייב להאכילה, או עכ"פ להודיע לבעלים, מדין מצות השבת אבידה, וכ"ש בבהמה שכבר נתחייב בהשבתה, ולולי דמיסתפינא אפשר שכוונת רש"י לפרש שאינו דומה השבת אבידה לדיני שומרים, שבשומרים חייב לשלם אם מתה מחמת שלא ידעו הבעלים ולא אכלה, משא"כ באבידה אינו חייב לשלם, וה"ז דומה למי שהתעלם מאבידה ונאבדה שאינו חייב לשלם (עי' פרק א סעיף ג), אבל בודאי שחייב לדאוג ולהאכילה ממצות השבת אבידה. ומ"מ צ"ע שלפי מה שכתבו הפוסקים במה שאינו חייב לשלם משום שכל זמן שלא באה לידו אינו חייב בפשיעה, אבל בבהמה שבאה לידו והחזירה למקום שתמות מחמת רעב, למה יפטר עכ"ל.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל