לתרומות לחץ כאן

שבועה לקיים מצוה

שאלה:

שלום רב, סבא שלי עבר ניתוח לב התפללתי בשבילו כל היום והבטחתי בקול רם (100%) שאם הוא יצא בשלום אכבד את אבי ואמי.
אני בת 15, אני זוכרת שאמרתי שאשתדל לעשות עוד כל מיני מצוות בראש הבעיה הגדולה פה היא שאני פרנואידית שחס וחלילה נדרתי בקול רם את מצוות כיבוד אב, ולא בגלל שאני לא רוצה לכבד אותם אלא בגלל שאני מפחדת שאחטא בזה בשוגג בעת כעס אף על פי שאשתדל מאד.
ובנוסף אני גם בחרדות שאולי נדרתי במחשבה שאעשה עוד מצוות ואולי אפילו בקול רם (אני דיי בטוחה שלא בקול רם אלא רק מצוות כיבוד אב ואם).
ואני יודעת שהתורה מחמירה עם נדר בלב למצוות.
אני גדלה בבית חילוני שלא מאד מאמין ואוהב את הדברים הללו ואף אחד לא יסכים לי ללכת לעשות התרת נדרים, אני ממש כמעט בטוחה שלא נדרתי בקול רם שום מצווה אחרת חוץ מכיבוד אב ואם (שאני כמעט בטוחה שהבטחתי ולא נדרתי) אך מעצם הסיכוי שכן אני בחרדות כי אני ממש לא רוצה לזלזל בה’ שעשה איתי חסד גדול ועזר לסבא שלי להבריא.
מה אתם מציעים לי לעשות?
תודה רבה,

תשובה:

שלום וברכה

נוסח מסויים זה של שבועה אין בו תוקף, כיון שגם בלי השבועה את מחוייבת לכבד את ההורים מחמת מצות התורה. כמבואר בנדרים ח ע"א.

ערב טוב.

הצטרף לדיון

24 תגובות

  1. היי תודה על התשובה ערב טוב, ולגבי ההרהורים בלב לגבי שאר המצוות.. אני אומרת ברצינות כי איני זוכרת אם נדרתי בלב לגבי מצוות אחרות כמעט בטוחה שלא, יש טעם לבדוק לגבי התרת נדרים?
    ולגבי מצוות כיבוד אב ואם מה הם בדיוק הכללים:
    לעזור להם ולא להתחצף כמובן? או רק לא להתחצף? ומותר לחלוק על הדעות שלהם?
    ועוד שאלה: מה אתם חושבים על זה שאתרום לצדקה כאות תודה לכך שה' עזר לי?
    נ.ב. תודה רבה על התשובה

  2. נדר בלב זה כלום.
    בכיבוד הורים יש בעצם שני חלקים: "כיבוד" ו"מורא". מורא זה לא לחלוק עליהם אלא בדרך של שאלה וכבוד, לא לשבת על כסא המיוחד לאבא וכו'. כבוד זה להגיש כוס מים, לעזור בבית וכדומה.
    לתת צדקה זה תמיד דבר נפלא, כמובן לפי היכולות.

  3. היי אני זוכרת שנבעצי בלב שאתלבש כמו דתייה ולא עשיצי זאת כי לא גדלתי בבית כזה ובמשפחה כזאת אני לא זוכרת אל זה היה בלב או בלחישות ולדעתי זה היה בלב האם זה דבר רע ? רב אמר לי באתר שה'חלילה יכול לעניש על זה מה אני עושה?

  4. זה אל נחשב כנדר? ואם לא אעשה זאת, אז יקרה משהו רע?
    ואם אתחיל פשוט לשים יותר חצאיות , ובניהם מכסיים כי לא באתי מבית דתי זה בסדר? ולגבי הנדר הוא לא נחשב?

  5. זה לא נדר, רק יש מצוה לכל אשה יהודיה ללבוש צנוע. אני שם לב שיש לך חרדות מנושא של נדרים וזה לא בריא, כדאי לטפל בזה באופן מקצועי.

  6. ואם כשאמרתי את זה בלב או בלחש את ה"שבועה" אמרצי שבתצורה שה'ישמור על אמא שלי אז זה אומר שיקרה לה משהו רע חלילה? אם לא עשיתי את ה"שבועה" ???

  7. אני רואה שיש לך חרדה לא בריאה מהנושא של נדרים, כדאי לפנות לייעוץ מקצועי ולא להזניח, זה לא נושא לרב. בהצלחה

  8. אין לי דרך לעזור לך, אין שום בעיה עם הנדר ולא יקרה שום דבר רע ואת יודעת זאת, הבעיה שלך היא חרדה שמזצריכה טיפול וכדאי להסתייע ולא להזניח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל