לתרומות לחץ כאן

ניתוח מת לצורך זיהוי

שאלה:

שלום כבוד הרב,
רציתי לדעת האם יש היתר לנתח מתים בכדי לדעת מי הוא המת? אשמח לקבל תשובה במיידי, תודה!

תשובה:

שלום רב,

תורף השאלה היא האם לצורך כבוד המת מותר לנתחו ולנוולו. כלומר, ברור שניתוח הוא ניוול גמור והשאלה היא רק האם לכבודו מותר או לא. יתרה מזו, ניתן לשער שיש דרגות בכבוד המת. כלומר, אם הוא קבור במקום שאינו ראוי ודאי שמותר להוציאו למרות שזה ניוולו ולהעבירו למקום אחר. שהרי זה לכבודו. אמנם לדעת מי קבור שם זה גם נחשב לכבוד המת, אבל אין ספק שזה הרבה פחות מכבוד המת כאשר הוא קבור במקום לא ראוי וכד'.

ראיתי בשו"ת בנין אב ח"ד סי' סז שעסק בבסוגיית פתיחת קברים לצורך דגימות דנ"א לזיהוי הנפטרים (מדובר היה על נפטרי שיירת הדסה שנקברו בשני מקומות בקברי אחים). ובתוך הדברים הוא כותב שלצורך זיהוי יתכן שמותר יהיה גם לנתחו. אולם השאלה שם היה לקחת דגימה קטנה שאין בזה ניוול כפי שהביא שם מדברי האגרות משה לכן התיר.

(לא ברור שבמציאות הצדק איתו. משום שדגימה כזו אפשר לקחת ממת טרי ולהפיק דנ"א, בדיוק כפי שלוקחים מאדם חי. דגימות משרידי מתים שיש רק עצמות אין אפשרות לקחת דגימה קטנה לצורך הפקת דנ"א ויש צורך בחלק משמעותי יותר מהעצם שאין ודאי יש בזה גם משום ניוול וגם משום איסור קבורה – שהרי לוקחים עצם המחוייבת בקבורה וטוחנים אותה ובכך מבטלים מצוות קבורה מדאורייתא. – אני לא רוצה להיכנס לשיעורי חובת הקבורה כי אין זה מעניינינו כאן).

אולם כלל לא ברור שהצדק איתו (הבנין אב). ראה בשו"ת אריה דבי עליאי (יו"ד סי' יט) שעסק באישה שנפטרה בעודה בהיריון. והחברה קדישא שם טענו שיש צורך לנתחה ולהוציא את העובר כדי לקוברה בנפרד שכך הוא המנהג, מאחר שלא הצליחו ליילדה באופנים אחרים. בתחילה הוא פקפק על המנהג הזה, ואח"כ הביא מכתב מחמיו שהיה רב מאד מוכר באזור שאמר שאסור לזלזל במנהג, ובודאי שזה לצורך המת, אבל חלילה וחס אסור לנוול את המת בצורה כזו (של ניתוח) כדי לקיים את המנהג ויש לקוברה כך. הרי שהוא התיר רמה כזו של ניוול גם כאשר זה לצורך המת. זיהוי הנפטר גם שזה לצורכו שידעו היכן הוא קבור ויעלו לקברו ודאי שאינו מצדיק ניוול ברמה כזו.

בהקשר לזה, כדאי לדעת שהחוק שעבר לאחרונה בכנסת בעניין קברי ילדי תימן בעייתי מאד מאד מבחינה הלכתית. משום שאין זה רק פתיחת הקבר שזה כבר התירו הפוסקים שאין בזה כ"כ ניוול ואין כאן המקום להאריך. אלא מדובר על טחינת חצי גופה ואולי יש סיכוי שיצליחו להפיק דנ"א מזה. משום שכאשר מדובר בתינוקות קטנים, שאין להם הרבה סידן, הדנ"א לא נשמר הרבה בעצמות, שיניים אין, כך שהאפשרות שאולי אולי יצא משהו זה מטחינת גופה שלמה כדי שיוכלו להפיק דנ"א. וכל זה יש לציין לא נועד אלא לצורך השגת פיצויים מהמדינה, כי ע"י ביזוי המת ברמה כזו, הם רוצים להגיע למצב שהמדינה תכיר בעובדה שבתקופה ההיא נחטפו ילדים, ובכך יתאפשר למשפחות להשיג פיצויים על העוולה שהמדינה גרמה.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל