לתרומות לחץ כאן

מתנדבת בארגון חסד שניזוקה שלא באשמתם – האם הם רשאים לפצותה?

שאלה:

שלום להרב,
שאלה: מעשה שהיה בנערה עניה שהתנדבה כחה לאירגון חסד לעזור אותם בפעולה שליהם, והמוסד יש להם דירה שליהם איפה שמים האנשים המתנדבים להם. וכל המתנדבים שלנים שם הם מביאים החפצים שליהם כגון בגדים טלפון מחשב וכו' אף שיש מאלו שלא קשור לעבודה שיעשו מ"מ לכל בר דת להביא מה שנח להם ואין גיבול מצד האיגון.
קרה שנשרף הדירה כאשר המתנדבים היו באמצע פעולה רחוק משם, וכשיודע להם הלכו לדבר עם המוסד מה לעשות וכו', וההערה עניה איבדה דברים שלה בדריה, והיה חפץ יקר, לא אמרו לי בפריוש מהו אלא היה סכום גבוה כנראה קרוב לעשרת אלפים דולר, מ"מ לא הלכו לבית דין והבמאי כביכול התפשר עם הנערה, לא ברור באיזה אופן, אולם טען שלא חיב לתת לה כלום מ"מ נתן לה משהו כמו אלפיים דולר שביחס לחפץ האבוד לא מספיק.
הבחורה מתביישת להביא אותם לבית דין כי הם אירגון של חסד, והבמאי רוצה לחסור הכי שאפשר הכסף של האירגון ולו בסדר מה שעשה ומצדיו לא שייך שהוא יבוא לבית דין מה שיכול להיות לא וב לו ויותר טוב לו שישאר הדבר במצב הנוכחי.
הרי שבא שכן עשיר שהיה תורם לארגון זה לומר שכאשר שמע הסיפור כאב לו הלב על הבחורה והלך לדבר עם מר פלוני הבמאי וקיבלו בזילזול ודיבר באופן חצוף איתו ולא ידע מי הוא הזה התורם. התורם יש לו ידיעה על עסקים של אירגון זה וסיפר שיש להם המון בבנק ולא חסר להם כלום וגם הבמאי מקבל משכורת מוגזן מעל הנורמלי, וכעס מאוד בזה וע"פ דבריו כנראה שזהו שלא יתרום עוג היות שאמר מעולם לא התקבל בצורה כזו והיה לבמאי לדעת מי הוא ולא לדבר איתו כמו שהיה צריך.

לא נראה שיהיה כ"כ שייכות למעשה, מ"מ לדעת הלכה אם יקרה דבר כזה, מה הנכון בזה? האם הארגון כשמקבלים אנשים ונותנים להם מקום ללון כיון שלא משלמים להמתנדבים שום דבר אלא נהנים מן עבודתם בחינם דהיינו כמו שאלה, נחשב גם חייב באונסים כמו בנידון דידן? ואם כן על מה חייבים לשלם? או אין שום חיוב ורק אם ירצה לעשות לפני שורת הדין הרשות בידם?
וגבי התורם, האם נכון שלא יעזור היות לא התקבל אצלו ההתנהגות של הבמאי בין ביחס לנערה בין ליחס לו? או אולי יש לומר לו שאנשים שעוזרים צריכים עזרה ואם הבמאי לא מצא חן לא להשגיח עליו ולעזור האנשים שהם פועלים או אולי מוטב שיתרום למוסד אחר שעושה אותו פעולה?

תודה רבה ברכה והצלחה

תשובה:

שלום רב,

אני לא יודע מה הם מטרות הארגון, אבל מצד ההלכה ברור שאי אפשר לחייב אותם לשלם על הנזק, שהרי הם לא עשו דבר. וגם לפנים משורת הדין אין כאן. השאלה היא רק האם מותר להם לשלם לה או לא. אם אחד ממטרות הארגון הוא לסייע לנזקקים, ודאי שהם יכולים לסייע לנערה שעשתה עימם חסד ועזרה להם לפעילותם, וזה גם יהיה מאד יפה אם הם יסייעו לה. אולם אם מטרות הארגון הם משהו אחר לגמרי, לא ברור כלל שמותר להם לסייע לה, מלבד אם נאמר שאילו לא יסייעו לה יווצר מצב שיקשה עליהם להשיג מתנדבים, אז שייך לומר שלסייע לה זה למטרת הארגון.

אשר לאותו צדיק עשיר.. ודאי שהוא יכול להפריש את תרומתו ולהעביר אותה במקום לאגרון לאותה נערה.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל