לתרומות לחץ כאן

מתווך דירה שנתן לי מידע על דירה שכבר ידעתי אודותיה

שאלה:

חפשתי דירה ולפני כחודש התקשר אלי מתווך ובידו שלש דירות, אני נטל הפרטים ומיד אח"כ ראיתי שכבר ראיתי הדירות לפני כן ב'דירומת' שהוא מקום שמפרסמים דירות בלי תיווך, למחר כשהמתווך צלצל אותי אמרתי לו שכבר ראיתי את הדירות בדירומת ולא רואה לי מתאים, עבר חודש ולא מצאתי דירה ראיתי עוה"פ בדירומת אחד מהדירות ובלית ברירה נטלתי אותו, למחרת התקשר אלי המתווך להציע עוד דירות אמרתי לו שיש לי כבר דירה שאל לי איפה אמרתי לו הכתובות אמר לי שאני צריך לשלם לו דמי תיווך משום שהוא הציע אותי הדירה אמרתי לו שאני נטל אותו מדירומט ולא היה עמו שום שייכות בהדירה אבל הוא טען שההלכה הוא שצריכין לשלם, האם אני צריך לשלם?

תשובה:

שלום וברכה,

אם היה לך מידע מדירומת או מכל מקום אחר לפני שהמתווך הביא לך את המידע, אינך צריך לשלם על כך, שהרי המתווך לא חידש לך שום מידע.

טענתו של המתווך שההלכה מחייבת לא נאמרת במקרה הנ"ל.

רציתי להוסיף: שאם קיבל את המידע מהמתווך לפני  שראה את הפירסום של דירומת אם הלקוח מנוי לדירומת והיה מגיע בקרוב למידע  של הדירה, הרי שהמתווך לא הוסיף לו מידע ופטור הלקוח. (כן דעת הגר"מ פיינשטיין (אגרו"מ ח"א חו"מ סימן מט). אך גם בזה דוקא שהמתווך פנה אליו, ודינו של המתווך כיורד לשדה חברו שחייב לשלם לו מדין נהנה, וכאשר היה מגיע למידע הוברר שלא ההנה אותו. אבל אם הלקוח פנה אליו, והמתווך הציע לו דירה שעתה לא ידע, ובסוף ידע, חייב הלקוח, למרות שבסוף היה יודע, כדין שוכר פועל לעשות לו מלאכה, ואחר המלאכה לא הוצרך בעה"ב למלאכה, שחייב בעה"ב לשלם על כך. [ראה קובץהישר והטוב ח"ה עמוד לח].

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל