לתרומות לחץ כאן

ויתור על זכות להמנות על מקבלי מילגה – ניכוי ממעשר כספים

שאלה:

שלום כבוד הרב,
1) האם יש מעשה נתינה במעשר כספים?
2) מדובר במקרה הבא: בחברת שיווק בארץ הקימו כולל שבו לומדים כל יום חלק מהעובדים. על מנת "לפצות" את העובדים על השעות שבהן הם לומדים ואינם יכולים לעבוד לפרנסתם, המנהלים החליטו לתת להם מלגה חודשית. אחד מהעובדים, שמחזיק בתפקיד בכיר במשרד ומשכורת הולמת לתפקידו, שגם הוא מצטרף לשורות הכולל , נשאל האם יסכים לוותר על המלגה שלו, לאחר שקיבל אותה במשך כמה חודשים, כדי שיוכלו בזכות זה להכניס בכולל לומד נוסף ולחלק לו את מלגת חברו. אותו עובד בכיר הסכים בלב שלם, אך התכוון לתומו, בלי להתנות זאת במפורש, שהסכום עליו הוא מוותר יוכל להיחשב לו כחלק מהמעשר כספים שנותן כל חודש. האם אכן מעשר כספים הוא מעין פירעון חוב ולכן לא צריך "מעשה נתינה" או שהדבר דומה למעשרות שיש בו דין נתינה? על הצד שהוא חוב בעלמא, הנכון לחשוב שאותו הסכום נחשב כל חודש כנתרם על ידו באופן אוטומטי?
תודה רבה.
שלמה.

תשובה:

שלום וברכה

כיון שמדובר כאן בכסף שהוא מעולם לא קיבל, ואחרי הויתור הוא גם לא מגיע לו, לא ניתן להחשיב זאת כחלק מהמעשר. אם הוא היה זכאי למילגה, והיא היתה מגיעה על שמו וממנו לאדם אחר,] אף בלא "מעשה נתינה", אלא בכל חודש בהסכמתו, זה ענין אחר. אבל כאן הוא בסך הכל ויתר על זכותו להיות אחד מחברי הכולל, ומכאן ולהבא אכן לא מגיע לו הכסף. כלומר הוא ויתר עליו עוד לפני שלמד והשתתף ועשה את מה שעושים כדי לזכות במילגה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה על התשובה המהירה, אמנם נ"ל שהרב השמיט פרט חשוב בנתונים. אותו שכיר בכיר אכן קבל מלגה במשך כמה חודשים לפני שהמנהלים שאלו אותו האם יסכים לוותר עליה, כמו שציינתי בנוסח השאלה (שורה חמישית). ודווקא בגלל זה חששתי שיש יותר תוקף למחילה עצמה היות שהכסף היה פעם מגיע לו, למעט נושא "מעשה הנתינה".
    לכן לאור הנ"ל, האם כן ייחשב סכום זה חלק מהמעשר?
    האם יצטרך לחדש "מחילתו" כל חודש לצורך זה?
    תודה רבה.

  2. לדעתי אם מחל מחילה כללית על עצם זכותו להמנות על חברי הכולל אינו יכול לנכות ממעשר. רק אם הוא עדיין חלק מהכולל ומגיע לו משכורת, ואחרי שחל החיוב לשלם לו הוא מוחל עליה, יוכל לנכות וכנ"ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל